Debatten om piratkopiering og hvordan man bør motvirke dette er like gammel som TV-spill i seg selv, og vi har meldt oss inn i diskusjonen med argumenter både for og imot kopibeskyttelse tidligere.
Blant de som har fått mest refs for sine antikopieringstiltak finner vi den franske utgiveren Ubisoft. De står blant annet bak storserier som Splinter Cell og Assassin's Creed. Problemet har vært at flere av deres mest populære PC-spill de siste årene har krevd nettilgang for å spilles - selv om du gjør det mutters alene.
Dette har resultert i sterke reaksjoner, med organiserte boikotter fra spilleres side og skepsis innad i industrien. Til tross for det har Ubisoft hevdet at beskyttelsen har kommet for å bli.
Skal vi tro PC Gamer har franskmennene nå snudd på flisa. I hvert fall melder brukere fra nettsamfunnet Reddit om at de har spilt Splinter Cell: Conviction såvel som Assassin's Creed II uten fast tilgang til Internett.
Tidligere fungerte systemet slik at spillet ble pauset ved brudd i linja, men nå ser kopibeskyttelsen kun til å behøve Internett-tilgang ved oppstart av spillet. Det betyr at du potensielt kan starte det hjemme og dra på hytta med maskinen uten problemer.
Ubisoft har selv ikke kommet med en offisell bekreftelse på at de faktisk har løsnet på dette systemet, men vi følger selvsagt saken tett.