Red Steel er et førstepersons actionspill som foregår i dagens Japan. Her må du mestre både sofistikerte, moderne skytevåpen og det tradisjonsrike japanske Katana-sverdet, og Ubisoft forteller at de jobber tett sammen med Nintendo for å sikre at spillet utnytter seg fullt ut av mulighetene til Revolution-kontrolleren.
Pressemeldingen forteller også at spillet vil debutere på årets E3-messe, og at det vil være en lanseringstittel til Revolution. Den inneholder imidlertid begrenset med informasjon om selve spillet, men det fikk vi til gjengjeld litt av for noen dager siden, etter at det ble klart at det amerikanske bladet GameInformer hadde en omfattende sniktitt på spillet i sitt nyeste nummer.
Her ble det fortalt at du i begynnelsen oppfordres til å bruke våpnene dine på en nærmest overdreven måte for å kvitte deg med fiendene dine. Etter hvert forandres fokuset til å bli mer taktisk, slik at du må spare ammunisjon og prøve å ta ut fiendene med et enkelt skudd. Du vil også kunne spare livene til motstanderne dine ved å skyte dem i hendene slik at de mister muligheten til å bruke våpen mot deg.
Respekt skal visstnok være viktig, og hvis du overvinner fiendeledere uten å drepe dem, vil du belønnes med ekstra våpen, hjelp eller alternative ruter gjennom spillet. Du vil også få mulighet til å strategisk stoppe tiden, slik at du enkelt kan snu en vanskelig situasjon (men selvfølgelig er ikke dette noe du kan gjøre så ofte du vil; du må nemlig tjene en viss mengde "freeze shot"-poeng for å kunne gjøre det).
Etter hvert som du kommer deg gjennom spillet kan du lære nye bevegelser av våpenmestere, men også her må du få respekt for å oppnå noe. Ellers fortalte sniktitten om avansert kunstig intelligens, heftig grafikk, ødeleggbare spillmiljøer og svært intuitive kontroller.