Ubisoft har kunngjort planer om å bruke kunstig intelligens for å skrive dialog til spillene sine. Det hele skal foregå gjennom et selvbygget verktøy kalt Ghostwriter.
I videoen over forklarer Ubisoft at Ghostwriter i første omgang skal benyttes for å skrive såkalte «barks». Dette er replikker fra folk du for eksempel passerer på gata – altså mindre viktige figurer.
Programmet genererer haugevis av potensielle replikker for en gitt situasjon. Disse sendes så til forfatterteamet, som redigerer der det er nødvendig og plukker ut replikker som kan brukes.
Utvikleren presiserer at verktøyet ikke er laget for å erstatte tradisjonelle manusforfattere – altså mennesker. I stedet er Ghostwriter bygget for å kutte ned på arbeidsmengden, slik at forfatterteamet kan konsentrere seg om å skrive historie og dialog for spillets hovedpersoner.
Tiltaket har så langt fått en lunken mottakelse hos spillfans, men også blant utviklere. Sony Santa Monica-forfatter Alanah Pearce pekte spesielt på arbeidsmengden som kreves for Ghostwriter, og mente denne ikke nødvendigvis blir til hjelp i det hele tatt.
– Som en forfatter høres det å måtte redigere manus og dialog som blir generert fra en kunstig intelligens mye mer tidkrevende ut enn å bare skrive mine egne midlertidige replikker. Jeg vil helt klart foretrekke om store spillstudioer tar pengene det koster å lage slike verktøy og i stedet bruker dem til å ansette flere forfattere, sa Pearce.
Ubisoft har så langt ikke sagt når Ghostwriter vil tas i bruk, og heller ikke hvilke spill som vil benytte seg av verktøyet.