Spillere som ikke logger seg inn med Ubisoft ofte nok kan få kontoen sin suspendert og slettet for godt. Dette gjelder imidlertid ikke for kontoer som har kjøpt PC-spill.
Saken dukket nylig opp igjen da Twitter-bruker «PC_enjoyer» la ut skjermbilde av en e-post hen fikk fra Ubisoft. E-posten opplyser om at kontoen er sperret på grunn av inaktivitet, og at den blir stengt etter 30 dager.
Ubisofts sider for brukerstøtte virket å antyde at både spill og fremdrift ville fjernes dersom kontoen ble slettet. Nå har utvikleren imidlertid oppdatert sidene for å klargjøre at kontoer som har registrert spillkjøp ikke vil slettes.
Har du kjøpt spill enten gjennom Ubisoft Connect eller Steam, som er lenket til Ubisoft-kontoen din, er du dermed trygg.
De som mottar varsel om suspendering, men ønsker å beholde kontoen kan logge seg inn innen de 30 dagene og stanse prosessen manuelt. Er kontoen stengt kan man fortsatt kontakte Ubisofts kundeservice for å reaktivere den.
Ubisoft opplyser om at sletting av kontoer skjer i henhold til lovgivning rundt behandling av personopplysninger. Ifølge utvikleren skjer dette riktignok kun i sjeldne tilfeller, og bare hvis selskapet har «sterke grunner til å tro at kontoen det gjelder vil forbli ubrukt».
Det er ikke første gang sletting av Ubisoft-kontoer har dukket opp. Tilbake i 2021 skrev NME at kontoer kunne slettes etter så lite som seks måneder med inaktivitet, i henhold til GDPR-lovgivning. Ubisoft uttalte riktignok den gang at det kreves minst fire år uten innlogginger før kontoer suspenderes.
Oppdatert: En tidligere versjon av saken hevdet at kontoer med spill ville slettes etter en periode med inaktivitet. Vi har oppdatert saken for å reflektere Ubisofts nye utsagn.
LES OGSÅ: Xbox Live Gold legges ned. Erstattes av Game Pass Core »