Ubisoft er nå i ferd med å kjøpe Microids sitt kanadiske utviklerstudio, som er et av de få større studioene som fortsatt utvikler eventyrspill med fokus på det klassiske pek-og-klikk-brukergrensesnittet vi kjenner fra sjangerens gullalder. Studioet har blant annet stått for de flotte Syberia-spillene, og er også i ferd med å gjøre ferdig mordmysteriet Still Life.
Avtalen vil innebære at alle de drøyt 50 ansatte hos utviklerstudioet til Microids vil bli en del av Ubisoft Montreal, som er Ubisofts viktigste interne studio, og som selskapet har store planer for. Hva de tidligere Microids-ansattes fremtid i Ubisoft vil innebære vet vi ikke, og det er et åpent spørsmål om vi får se et nytt eventyrspill fra dem, eller om Ubisoft velger å bruke dem til noe helt annet.
Avtalen kommer ikke til å få noen innvirkning på Microids sin europeiske arm, som for det meste består av restene av Wanadoo Edition, det franske teleselskapet Wanadoo sin tidligere satsning på spillmarkedet. Utgivelsen av Still Life vil heller ikke påvirkes, og Microids vil fortsatt beholde rettighetene til alle de gamle spillene sine. I fremtiden vil de kun fokusere på sin rolle som spillutgiver.
I dag er Microids stort sett kjent for eventyrspill (selv om de også lanserte grøsserspillet Obscure for en tid tilbake), men historien til dette selskapet er både lang og variert. Selskapet ble grunnlagt i 1985, og har utviklet og utgitt spill i en mengde sjangere. Gamere med lang fartstid vil kanskje huske det innovative gudespillet Genesia fra tidlig på nittitallet, men selskapet har også utviklet både actionspill, bilspill og sportsspill. I 2003 slo Microids seg sammen med Wanadoo, og det nye offisielle navnet på selskapet ble MC2-Microids.