Tom Clancy's Endwar var et rimelig vellykket forsøk på å skape et sanntidsstrategispill der musen og tastaturet ble byttet ut med en mikrofon og din egen stemme, men det klarte aldri helt å innfri potensialet sitt.
Ubisoft er imidlertid ikke et selskap som gir opp så lett, og i følge Michel de Plater fra Ubisoft jobbes det nå med en etterfølger.
Denne er under utvikling hos et lite team hos Ubisoft Shanghai, og for øyeblikket har det ikke fått noen forventet slippdato. Michel de Plater forteller at teamet konsentrerer seg om å forbedre to områder, nemlig enspillerhistorien og dybden.
- Hvis du sammenligner EndWar med World in Conflict og Company of Heroes, hvor de hadde investert mye i historiefortelling, er det ikke noe stort mysterium hvordan vi kunne gjøre det med Endwar. Det var bare noe vi ikke fokuserte på. Ved å gi enspillerdelen mer oppmerksomhet vil vi gjøre spillet mye mer moro, sier de Plater.
Samtidig ønsker teamet å endre måten kampene fungerer på. Originalspillet hadde et klart "stein, saks og papir"-preg (hvor hver enhet hadde en annen enhet den var spesielt sårbar for), mens etterfølgeren får mer differensierte og unike fraksjoner. de Plater fortsetter:
- Vi er i en veldig god posisjon, på en måte. Etter det første spillet har vi en god forståelse av hva vi skal gjøre, og vi løste mange av de vanskeligste problemene i forhold til kamera, tilgjengelighet, kontroller, få spillet til å fungere i 3D, onlinespill, samt vedvarende kampanjer og vedvarende spillerhærer. Så vi har allerede gjort mye av det vanskelige, og har en klar rute forover nå.
Vi kommer tilbake med mer om dette spillet når det blir kunngjort.