Ubisoft dropper «online pass»-satsingen sin

Bruktspillhindringen legges død etter Assassin's Creed-oppstyr.

Nå dropper Ubisoft kontroversiell bruktordning.
Ubisoft

Utgiverhuset Ubisoft velger å skrote hele sin «online pass»-satsing, som de kaller Uplay Passport, etter å ha fått pepper for måten systemet ble håndtert i nyutgitte Assassin's Creed IV: Black Flag. Det er selskapet selv som melder om endringen i sin blogg.

Et system i endring

Til venstre: Uplay passport – Til høyre Ubisoft.

«Online pass»-ordningen er et fenomen som først dukket opp i den nåværende konsollgenerasjonen, og Ubisoft har ikke vært alene om å presse gjennom initiativet. Tanken er at et nytt spill har en nøkkelkode i spillesken som man plotter inn for å få tilgang på ekstra innhold. Kjøper man spillet brukt må man betale for det samme innholdet.

Også konkurrenter EA, Activision og Warner Bros. har fått mye pepper for sin tilnærming til det som virker å være et forsøk på å styrke bruktspillsalget. Førstnevnte droppet sin ordning tidligere i år – resten opererer fremdeles med modellen.

Alle får Assassin's Creed-tillegg

Grunnen til at Ubisoft nå plutselig legger konseptet bak seg er reaksjonene i etterkant av Assassin's Creed IV: Black Flag-lanseringen tidligere denne uken. De som kjøper spillet ferskt får en unik mulighet til å snakke med andre spillere via en tilleggsapplikasjon kalt Edward's Fleet, samt en del annet krimskrams til både flerspiller- og enspillerdelene.

Assassin's Creed IV: Black Flag blir vendepunktet for ordningen. Vis mer

– Vi hører opp dere, og forstår at mange er bekymret for at kun noen spillere har tilgang til dette. Derfor fjerner vi kostnaden for Uplay Passport-nedlastingen for Black Flag, sier Ubisoft mens de strammer pianotråden om nakken på ordningen.

I tillegg lover utgiveren nå at det er kroken på døra for ordningen. Ingen kommende titler fra Ubisoft skal bruke passopplegget.

Utsettelser i fleng

Ubisoft sliter forøvrig med å pumpe ut spillene for tiden. For et par uker siden ble storspillet og nestegenerasjonsalibiet Watch Dogs utsatt til neste år. Samme uke fikk kjørespillet The Crew en lignende melding.

Vår anmelder var lunken til spillet.

Torsdag kveld kom samme melding om Obsidian-utviklede South Park: The Stick of Truth. Spillet skulle egentlig komme ut like før jul, men er nå flyttet til mars.

Les også
Anmeldelse: Assassin's Creed IV: Black Flag

Assassin's Creed IV: Black Flag fikk ikke trampeklapp fra oss i Gamer.no. Vår anmelder synes ikke spillet gjør nok nytt, og mener serien har stagnert. Spillet ble sluppet til Xbox 360 og PlayStation 3 29. oktober. En Wii U utgave slår følge med Windows og PlayStation 4 mot slutten av november, mens Xbox One ikke blir å finne før neste år.

Les også: Anmeldelse av Assassin's Creed IV: Black Flag
Les også: Skuffende salgstall for Rayman: Legends og Splinter Cell: Blacklist

Kommentarer (4)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Windoge
11 år siden

Kanskje på tide at anmeldere trekker spill i karakter for slik praksis? Mange gjorde det med Sim City, så det bør da kunne gjøres i tilfeller som dette.

Saggers
11 år siden

Noen andre som synes at forholdet mellom spillutviklere og spillere er det samme som mor og barn? Spillutviklere setter grenser, og spillere syter og klager over det og sier at de ikke er verdig deres penger. Jeg skjønner at det er nogenlunde tåpelig å redusere dette til bare et visst antall spillere. Man kjøper jo spillet for å spille det fulle ut av det. Men er så lei all den sytingen og klagingen fra fans. :;P Tror hovedproblemet ligger i all denne multimediefiseringen av spill. Om jeg skulle laget et spill ville jeg avkastet alt relatert til nett.

Lilac1
11 år siden

Kanskje på tide at anmeldere trekker spill i karakter for slik praksis? Mange gjorde det med Sim City, så det bør da kunne gjøres i tilfeller som dette.

 

Grunnen til at Sim City fikk trekk i (de seriøse) anmeldelsene, var fordi den i likhet med blizzard sitt misfoster diablo 3, forlangte "always online", ikke fordi du fikk koder til ekstrainnhold ved kjøp.

Galen Absalom
11 år siden

 

Kanskje på tide at anmeldere trekker spill i karakter for slik praksis? Mange gjorde det med Sim City, så det bør da kunne gjøres i tilfeller som dette.

Grunnen til at Sim City fikk trekk i (de seriøse) anmeldelsene, var fordi den i likhet med blizzard sitt misfoster diablo 3, forlangte "always online", ikke fordi du fikk koder til ekstrainnhold ved kjøp.

Så du mener anmeldelser som ikke trekker for always online ikke er seriøse? Kan se at de trekker for elendig utgivelse og kapasitet, men ikke for funksjonen always online i seg selv. Always online gjennomført på en bra måte er ikke en automatisk negativ egenskap, det kan til og med være positivt for gameplay og spillet generelt.

 

Noe av problemet til spillselskaper er å balansere beskyttelse mot pirat kopiering opp mot brukervennlighet. Always Online spill er den eneste garanterte piratbeskyttelsen, som helt sikkert vil fungere. Alle andre typer vil før eller siden brytes av noen dedikerte "fans". Jeg ser personlig null problem med Always Online spill, men de kan gjennomføre release av spillet på en bedre måte (Case point Diablo 3 og Sim City).

 

Fremtiden ligger nok (desverre for deg) mer og mer i retning av at alt er always online, siden man da slipper piratkopiering.

Siste fra forsiden