Flere spillselskaper har de siste månedene puslet med ideen om å introdusere non-fungible tokens – også kjent som NFT-er – i spill. Nå har Ubisoft slått til, og de digitale kunstverkene er på vei til Ghost Recon Breakpoint.
Ubisoft har kalt sine NFT-er for Digits, og kort forklart er det snakk om kosmetiske gjenstander til bruk i spillene. Forskjellen fra vanlige kostymer eller malingsstrøk for våpen er imidlertid at hver av disse gjenstandene har unike serienumre.
Spilleren som kjøper en Digit blir dermed den eneste i hele verden som eier akkurat den gjenstanden med det nummeret. Hver Digit lagrer også eierhistorikk, så om du selger din Digit vil den fortsatt ha navnet ditt på seg.
– Hver Digit er et unikt samleobjekt med sitt eget serienummer som andre kan se i spillet, samtidig som den holder styr på nåværende og tidligere eiere i årevis fremover, slik at spillerne blir en viktig del av spillets historie. Digits er spillgjenstander av høy kvalitet, med en aktiv bruksverdi. Ettersom de kan brukes som kosmetiske gjenstander i spill, gir Digits spillere muligheten til å tilpasse opplevelsen og fullføre oppdrag med stil, lyder den offisielle beskrivelsen av tilbudet.
Ubisoft har valgt ut Ghost Recon Breakpoint som første spillet i NFT-rekka. I løpet av desember kommer utvikleren til å slippe et våpen-skin, en hjelm og et par bukser. Disse blir gratis for spillere på PC, slik at Ubisoft får vist frem hva dette Digit-opplegget egentlig dreier seg om. Riktignok er alt bare tilgjengelig i utvalgte land, og Norge er foreløpig ikke med på lista.
Det hele presenteres gjennom en ny NFT-plattform kalt Ubisoft Quartz. Her kommer Ubisoft etter hvert til å introdusere flere Digits for flere spill. Utvikleren skryter også av at Quartz er et mer miljøvennlig alternativ enn mange andre NFT-tjenester, der hver transaksjon visstnok bruker mindre energi enn for eksempel transaksjoner med Bitcoin.
Spillere har imidlertid ikke latt seg imponere over kunngjøringen. Sosiale medier og YouTube-traileren flommer over av kommentarer som anklager Ubisoft for å bare være ute etter folks penger.
NFT-er har nemlig blitt kritisert av mange, som mener at opplegget kun skaper kunstig verdi på noe som egentlig er verdiløst. I et intervju med NRK tidligere i høst spådde Lasse Meholm, tidligere blokkjedeekspert for DNB og Nordea, at NFT-bobla kommer til å sprekke innen seks måneder.
Så gjenstår det bare å se hvor mange flere spillselskaper som hiver seg på før det eventuelt går nedenom og hjem.
LES OGSÅ: Sony har tatt patent på en PlayStation-kontroller for mobil »