Den siste uken har et intervju med en av utviklerne fra The Division skapt furore hos de mest hardbarka PC-spillerne. I intervjuet kommer utvikleren med en noe uheldig uttalelse om dynamikken mellom PC-utgaven og konsollutgaven av spillet.
– Vi må holde den på nivå med konsollene; det ville på en måte være urettferdig å gå for langt vekk fra dem, forteller den Ubisoft-ansatte i et intervju med Team Epiphany.
Ikke overraskende har dette gitt PC-gjengen blod på tann, og anklagene om at utviklerne i Ubisoft Massive sørger for at PC-versjonen ikke blir så bra som den kunne være har haglet siden.
– Rett og slett ikke sant
Ubisoft har nå dementert dette.
– Det har kommet oss for øre at en kommentar fra en av våre teammedlemmer har blitt oppfattet av noen spillere som et tegn på at PC-versjonen av The Division ble «holdt tilbake», og dette er rett og slett ikke sant. Helt fra begynnelasen av har PC-versjonen av The Division blitt utviklet fra bånn, og vi er sikre på at spillere vil nyte spillet og egenskapene denen versjonen byr på. Og tilbakemeldingene fra PC-spillere som deltok i den nylige betatesten støtter dette, er svaret fra utgiverhuset til PCGamesN.
Om du velger å tro PR-maskineriet til Ubisoft eller ikke får være opp til deg. Uttalelsen er uansett svært uheldig med tanke på at The Division har blitt anklaget for å bli skalert tilbake helt siden vi først så spillet under annonseringen i 2013.
De kyndige har diskutert side opp og side ned om biler kan skades like mye nå som for tre år siden, om ildteknologien er like bra som det så ut som, og om «dynamic global illumination», som sørger at refleksjoner i flater endrer seg baser på omgivelsene, er skrudd på eller ikke. Konsensus virker å være at joda, The Division er ikke som forespeilet for tre år siden.
På generelt grunnlag er det lite lurt å sette sin lit til at det man ser av et spill flere år før lansering kommer til å forbli det samme når det til slutt slippes. Spill endres, optimaliseres og finjusteres under utviklingsprosessen. Konsolltilpasning er én del av det, mens justeringer for å få alt til å kjøre så jevnt som mulig er en annen del.
Basert på en simulering
The Division baserer seg på den faktiske terrorangrepsimuleringen «Operation Dark Winter» som fant sted i Washington D.C. i 2001. Da skulle man prøve å kartlegge hva som ville skje med USAs infrastruktur dersom landet ble rammet av et biokjemisk angrep. En infrastrukturkollaps ble resultatet.
Spillet tar for seg begivenhetene etter et slikt angrep. Alt av infrastruktur har sporet av, og kun den hemmelige agentgruppen The Division er de som skal prøve å får orden på restene.
Som vi har sett i flere trailere siden annonseringen handler spillet mye om samarbeid og overlevelse mot både spill- og spillerfigurer, og god kommunikasjon er nøkkelen til å overleve.
The Division slippes 8. mars, til PlayStation 4, Windows og Xbox One.
Vi skrev en artikkel om nedgradering nylig, etter at The Witcher 3 kom ut.
Spill kommer alltid til å bli «nedgradert» »