Ron Carmel fra den suksessrike utvikleren 2D Boy har gjennomført en liten undersøkelse blant andre uavhengige utviklere, som indikerer at de mindre selskapene er på vei bort fra Microsofts Xbox Live Arcade-plattform (XBLA).
I forbindelse med et foredrag han holdt i august 2010 samlet han inn lignende tall, og forskjellen mellom dagens tall og 2010-tallene viser mange av utviklerne som på den tiden var aktive på Xbox Live Arcade nå forlatt plattformen.
I løpet av samme periode har antallet utviklere som jobber med prosjekter for PlayStation Network for PS3 steget betraktelig.
Svarene viser også at PC er mer populær som utviklingsplattform nå, og per i dag er det den plattformen flest av spillutviklerne i Carmels undersøkelse jobber med. Mac har også fått en svært betydelig oppgang, sannsynligvis takket være Mac-spill på Steam og Apples MacStore.
Ikke overraskende har mobilplattformene også økt betraktelig i popularitet, og det samme har webspill. Litt mer overraskende er det kanskje at Linux stadig er på vei oppover.
Wii var aldri spesielt populær blant disse utviklerne, og er nå fullstendig ute av dansen. Noen av dem jobber imidlertid med prosjekter for Wii U.
Carmel legger ikke skjul på at antallet utviklere han har snakket med er litt for lavt til å trekke bastante konklusjoner, men påpeker samtidig at disse utviklerne står for noen av de best mottatte spillene på XBLA-plattformen.
Vanskelige å samarbeide med
En av grunnene til at Microsoft mister utviklere ser ut til å være at selskapet er vanskelig å jobbe med. Ikke en eneste av utviklerne som har svart på undersøkelsen til Carmel beskriver dem som lette å jobbe med, og kun et fåtall beskriver dem som «så som så». 36% beskriver dem som vanskelige, og hele 48% beskriver dem som ulidelige («excrutiating») å jobbe med.
Til sammenligning sier 64% at Valve, som står bak Steam-plattformen på PC, er svært lette å jobbe med. 57% sier det samme om Facebook, mens 54% synes Apple er lette å ha med å gjøre. Google er ikke like populære. 27% synes samarbeidet med dem har gått lett, mens 45% mener det har vært så som så.
Sony havner midt på treet. 52% av utviklerne synes samarbeidet med dem har vært så-som-så, mens 24% beskriver det som vanskelig og 14% synes det har vært enda verre. 10% er imidlertid svært fornøyd med samarbeidet. For Nintendos del er 21% svært fornøyd med samarbeidet, 21% synes det har vært så som så, mens hele 37% mener det har vært vanskelig. De resterende 21% beskriver samarbeidet som ulidelig.
Carmel har noen råd til Microsoft, om de ønsker å tiltrekke seg flere uavhengige utviklere. Det viktigste har med kontraktene å gjøre:
– Alle jeg kjenner til som har fått Microsofts standardkontrakt for XBLA ble sinte og fornærmet. Det er den mest utnyttende, ensidede distribusjonskontrakten jeg noensinne har sett, sier han.
Resultatet er at uavhengige utviklere, som ikke har en hær av advokater til å forhandle for seg, bruker måneder med verdifull tid på å forhandle seg frem til en kontrakt de føler de kan leve med. Og så gjentas prosessen for neste gruppe utviklere.
Microsofts krav til eksklusivitet får også kritikk, og Carmel peker på at å kreve eksklusivitet er noe de aller fleste andre aktørene i industrien har gått bort fra.
Carmel mener også Microsoft må slutte å kreve at uavhengige spill gis ut gjennom Microsoft Game Studios. Når MGS gir ut spill har de en egen produsent som skal jobbe med utviklerne og lede utviklingen i det de ser som riktig retning.
– De fleste jeg kjenner som har jobbet med Microsoft sier det ikke bare var unødvendig å ha en produsent, men at det faktisk ble en ekstra ting som måtte styres og som tok fokus bort fra å utvikle spillet, sier Carmel.
Mye av kritikken Microsoft får av 2D Boy minner om den de fikk av Super Meat Boy-utviklerne Team Meat, som er så misfornøyd med Microsoft at de aldri vil jobbe med selskapet igjen.