Sniktitt

Tron 2.0

Har du noengang ønsket at du kunne ta deg en tur inn i PC-en din? Nei, vi mener ikke inn i kabinettet, men inn i en verden av programmer? Kevin Flynn ? spilt av Jeff Bridges - gjorde dette i 1982 i filmen Tron. Han opplevde å bli digitalisert, og havnet inne i dataens verden.

Side 1
Side 2

Pass på at du har nok minne
Som spiller har du muligheten til å forbedre ditt eget program gjennom noe som kalles for sub-rutiner, og disse kan være alt fra ting som forsterker drakten din til ting som hjelper deg å lete igjennom systemer raskere. Disse sub-rutinene krever minne av systemene du skal inn i, så dersom du har for mange av dem kan det hende at systemet ikke takler deg. Du må altså til enhver tid begrense antall sub-rutiner du har med deg, for at det skal være mulig for programmet ditt å gjennomsøke et system. Denne problemstillingen relaterer seg til virkeligheten med tanke på systemkrav, og begrensningene vi opplever med gammel maskinvare og gamle programmer. Et annet eksempel på dette er at dersom du ønsker du å komme deg inn i en PDA, må du være forsiktig da du risikerer tap av data i den trådløse overførelsen. Det er et reelt problem i spillet, akkurat som det er et problem i realiteten.

På din reise rundt i TRON-universet kan du forvente å støte på blant andre følgende programmer i form av mennesker: DataWraiths ? Menneskelige brukere som er høyst kompetente og dødelige. DataWraiths blir digitalisert av fCon for å infiltrere verdens databaser og samle informasjon. De kan gå rett igjennom solide vegger. Programmeringsspråket deres er ekstremt avansert, og talespråket deres kan ikke fullt tolkes av andre. De kan ikke dø, da de bare returnerer til sine menneskekropper dersom faren truer. I-No ? Et gammelt program fra Encoms tidligere dager. Han påstår å kunne alt, men kunnskapene hans er utdaterte og bidrar mer til moro enn nytte. ICPs ? Intrusion Countermeasure Programs skal kontrollere bruken av systemressursene, og forhindre ulovlige aktiviteter på nettverket. ICP Kernel ? Lederen av ICP?ene som holder styr på dem mens de forsøker å opprettholde ro og orden på nettverket. Kernel?en insisterer på at Jet respekterer disk-til-disk tradisjonene i kamp. Kernel?en har to forskjellige utseender. Det første er i fullt kampantrekk, mens det andre avslører en snikende og kjapp fiende med dynamiske beskyttelsesevner. Seekers ? Edderkoppaktige skapninger som leter fram og skaffer programmer for sin bruker. De fungerer som meget effektive søkemotorer, og kan tømme målet sitt for energi og helse.

Spillet kommer også til å ha muligheten for multiplayer, noe som bygger på filmen der det meste foregikk i konkurranse-modus. Du vil få mulighet til å gå i kamp med disken som både ble brukt i filmen, og i spillet ?Discs of Tron?. På grunn av oppbygningen du har gjort med sub-rutinene dine, så vil ikke dine ferdigheter være helt like din motstander. Kanskje du er raskere enn han, mens han tåler mere skade enn deg. Det hele vil avhenge av hvilke valg du som spiller har gjort tidligere, og hva du har prioritert. Det finnes også flere typer forskjellige disker, og de kan alle brukes på forskjellig måte. Akkurat som i filmen kan du bruke disken din til å blokkere andres disker med, i det de kommer susende mot deg. Du kan også kontrollere retningen disken skal ta etter at du har kastet den.

Konklusjon
Selskapet Monolith er ikke akkurat nybegynnere i spillbransjen. Blant deres mest kjente titler finner vi No One Lives Forever-spillene og Aliens Vs. Predator 2 . De jobber også med The Matrix Online for tiden. Spillets grafiske stil er selvfølgelig basert på filmen, og basert på videoene og bildene vi har sett har Monolith ikke bare klart å gjenskape dette miljøet, men de har også oppdatert og utvidet det. Det at de virkelig har satt seg inn i historien til filmen, og ikke bare følger denne men også videreutvikler den vitner om at det virkelig er folk med interesse og entusiasme som jobber med dette spillet. Ideen med å få utforske dataens verden innenfra er like god i dag som den var for 20 år siden, og tiden har bare bidratt til å øke mulighetene for å skape et bra spill. Vi krysser fingrene og kommer tilbake med en omtale av spillet i august.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden