Tango Gameworks - Shinji Mikami

– Trodde studioet var trygt så lenge de fortsatte å lage Hi-Fi Rush-spill

Shinji Mikami ble tatt på senga av Tango Gameworks-nedleggelsen.

Bethesda

TLDR

  • Tango Gameworks-grunnlegger Shinji Mikami har uttrykt overraskelse over studioets nedleggelse tidligere i år.
  • I et intervju med IGN fortalte utviklerveteranen, som forlot Tango i 2023, at han trodde studioet var trygt så lenge det fortsatte å lage Hi-Fi Rush-spill.
  • I august kom så nyheten som at Tango ble kjøpt opp av Krafton, en løsning Mikami er fornøyd med.
Oppsummeringen er laget av en AI-tjeneste fra OpenAi. Innholdet er kvalitetssikret av Gamer.nos journalister.

Tidligere i år besluttet Xbox å legge ned Tango Gameworks. Det japanske studioet hadde nettopp gitt ut Hi-Fi Rush til god kritikk, så nedleggelsen kom overraskende på – også for studioets grunnlegger.

I et intervju med IGN fortalte Shinji Mikami at han hadde fått inntrykk av at Tangos fremtid var sikret.

– Jeg hadde trodd at studioet var trygt så lenge de fortsatte å lage Hi-Fi Rush-spill. Det er en av grunnene til at jeg forlot Tango Gameworks. Så jeg ble veldig overrasket da studioet ble lagt ned.

Mikami – som nok er best kjent for Resident Evil-serien – forlot Tango i 2023, kort tid etter lanseringen av Hi-Fi Rush. Troen på at studioet sto trygt viste seg imidlertid å være malplassert, og bare ett år senere var det kroken på døra. I hvert fall midlertidig.

Krafton Inc. seilte nemlig inn som reddende engel i august. Det sørkoreanske selskapet kjøpte opp Tango Gameworks og rettighetene til Hi-Fi Rush. Planen nå er å bygge videre på serien og utforske andre spillprosjekter.

– Nå har Krafton tatt over, så jeg syns alt gikk bra til slutt. Det minnet meg på at hvis man lager et godt spill, så vil noen plukke det opp. Det harde arbeidet til Hi-Fi Rush-teamet førte til et nytt kapittel for selskapet, sa Mikami til IGN.

Utviklerveteranen har siden opprettet et nytt selskap, kalt Kamuy. Han er også aktuell med en nyversjon av Shadows of the Damned, som utvikles i samarbeid med Suda 51-studioet Grasshopper Manufacture og har planlagt lansering 31. oktober.

LES OGSÅ: Visions of Mana-studioet lagt ned bare dager etter lanseringen »

Siste fra forsiden