I løpet av bare denne uken har folkefinansierte spill som Valdis Story, Völgarr the Viking og Spud's Quest kommet på markedet. Men selv om den nye finansieringsmodellen bærer stadig flere frukter i form av ferdige spill, er det å være med å finansiere utviklingen av kommende spill likevel ikke risikofritt. Det har de litt over 9000 menneskene som spyttet inn rett i overkant av 500 000 dollar i sverdkampspillet Clang fått erfare. Litt over ett år siden at Kickstarter-kampanjen kom i mål har nemlig utviklerne sluppet opp for penger.
I en fersk oppdatering på Kickstarter forklarer utviklerne at de ikke har lykkes i å tiltrekke seg seriøse investorer som kan finansiere prosjektet videre, og at de derfor ikke kan arbeide videre på spillet på fulltid. Utviklingen skal visstnok fortsette, men på fritiden. Håpet skal være at de kan vende tilbake til prosjektet i fremtiden, men det gjenstår å se hva som skjer.
Skulle by på realistisk sverdkamp
Clang frontes av forfatteren Neal Stephenson, som blant annet har skrevet de prisbelønte science fiction-romanene Snow Crash og The System of the World. Spillet skal, om det noensinne kommer ut, fokusere på én-mot-én-dueller, og bruke bevegelseskontroller for å levere det Stephenson mener vil bli den mest realistiske gjengivelsen av middelaldersk sverdkamp i noe spill. Utviklerne hadde også ambisjoner om en egen, dedikert bevegelseskontroller utviklet spesielt for sverdkamp.
Da kampanjen ble sparket i gang på Kickstarter hadde den en av de mest profesjonelle videopresentasjonene vi til da hadde sett på plattformen, og utviklerne hadde til og med klart å hente inn den mektige Valve-sjefen Gabe Newell for en birolle. Du kan se originalvideoen under artikkelen.
Les også: Firefly vil folkefinansiere Stronghold Crusader 2
Les også: Utelukker ikke Star Citizen til konsoll