Helt siden Twitch-chatten greide å samarbeide om å komme seg gjennom Pokémon Red i fjor, har flere spill fått æren av å bli utsatt for kaoset.
Det hele fungerer slik at man rigger opp spillet til å ta imot kommandoer om hva som skal skje fra Twitch-chatten, noe som selvfølgelig resulterer i et kaos når tusenvis av stemmer skriker ut hva de vil skal skje i spillet.
Nyeste spill på huggstabben har vært Dark Souls. For godt over en måned siden startet chatten eventyret – sent på lørdag var det hele ferdig, etter 43 dager. Underveis greide Twitch-fellesskapet å dø 904 ganger, før de hugget ned den siste sjefen og valgte Dark Lord-slutten.
Trøbbel i begynnelsen
Gjennomspillingen gikk langt fra smertefritt, men særlig i begynnelsen hadde Twitch-chatten problemer.
Før alt begynte ble det vedtatt å følge den samme modellen som Twitch brukte da de karret seg gjennom Pokémon Red i fjor: en variant der man underveis stemmer på om man skal ha «anarki» eller «demokrati» i spillemetoden. «Anarki» vil si at alle kommandoer potensielt kan virke, mens i «demokrati»-modusen teller man opp et visst antall kommandoer fra chatten før de utføres. Slik kan man få en litt mer organisert opplevelse.
Det som fungerte godt for Pokémon Red, fungerte dog ikke like bra for Dark Souls. Chatten slet med å komme seg forbi det første området, og etter 90 timer ble det bestemt å endre modellen fra en sanntidsmodell til en turbasert modell. Her ble spillet satt på pause mens man talte opp stemmer for neste kommando.
«Twitch plays»-formatet begynte som sagt med Pokémon Red i begynnelsen av 2014. Utover året greide fellesskapet å komme seg gjennom mange flere Pokémon-spill.
Fenomenet førte til at andre imiterte modellen med forskjellige, blant annet Dark Souls, Metal Gear: Ghost Babel, Halo: Combat Evolved og Street Fighter II.
Dark Souls åndelige oppfølger skal få en utvidelsespakke snart.
Se den første traileren til Bloodbornes utvidelsespakke »
(Kilde: Polygon)