Selv om Final Fantasy XIV: A Realm Reborn har greid å holde hjulene gående på både Windows og PlayStation 4 i over et år nå, gikk ikke lanseringen av Mac-versjonen like smurt. Da spillet ble lansert 23. juni i år snublet mange spillere over tekniske problemer og flerfoldige feil.
Eurogamer skriver at det var så ille at enkelte brukere fant ut at Windows-varianten av klienten faktisk yter bedre enn Mac-varianten – selv på Mac-maskinvare. At Square Enix også presterte å oppgi feil maskinvarekrav før lansering er noe som forverret situasjonen.
– Det er min feil alene
Nå legger sjefen for nettrollespillet seg langflat.
– Selv om utviklings- og driftdivisjonene, samt hele selskapet, var involverte i denne blunderen, var det jeg som til syvende og sist tok beslutningen om å lansere Mac-versjonen under disse forholdene. Derfor er det jeg som alene bærer ansvaret, og jeg beklager til dere alle, skrev produsent og regissør Naoki Yoshida på spillets nettforum.
Han forteller videre at de nå velger å gi alle som ønsker det pengene tilbake for det ødelagte spillet. Nå har de også trukket spillets Mac-versjon fra markedet, og kommer ikke til å legge det ut igjen før de har funnet de riktige maskinvarekravene. De som makter å spille spillet allerede vil kunne fortsette å gjøre det.
Noe av grunnen til ytelsesproblemene skyldes forskjellen mellom DirectX og OpenGL-systemene. Mens Windows-spill benytter seg av førstnevnte måte å tegne det grafiske på, bruker Mac-spill det sistnevnte grensesnittet. Problemet er at Final Fantasy XIV bruker et mellomledd for å konvertere DirectX til OpenGL, noe som ble gjort fordi det å faktisk bruke OpenGL ville ha resultert i et ytelsestap på om lag 30%, ifølge Yoshida.
Nå skal utviklerne jobbe for å prøve å bedre ytelsen, noe de håper blir lettere etter hvert som Mac begynner å bruke DirectX11 i den neste operativsystemoppdateringen.
Problematisk historie
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn er et spill med en rimelig lang historie med tekniske problemer. Som alle andre nettrollespill fikk det problemer med å takle presset under åpningshelgen, men det er ingenting mot problemene spillet støtte på i årene forut.
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn er nemlig Square Enix andre forsøk på å slippe nettrollespillet, og er i praksis et . Allerede i 2010 ble spillet først lansert, men ble den gangen sett på som så uferdig og problematisk at Square Enix skrotet hele spilet og begynte nesten helt på nytt. I 2013 kom spillet ut igjen med den nye undertittelen, A Realm Reborn, og fikk en betydelig bedre mottagelse den gangen.
Nå har spilet nettopp sluppet sin første utvidelsespakke, kalt Heavensward. Der utvides nivågrensen til 60, og en ny spillbar rase introduseres. Området The Holy Sea of Ishgard er tilgjengelig. På historiefronten tar utvidelsen for seg en tusen år gammel konflikt mellom Ishgard og Fravania.
Det var denne mannen som reddet Final Fantasy XIV:
– Det var viktig å gjenreise tillitten mellom oss og spillerne »