Treasure er en utvikler med et passende navn, for spillbiblioteket deres er en skattkiste full av klassikere. De har stått for titler som Gunstar Heroes (som nylig ble relansert på Virtual Console til Wii), Radiant Silvergun og Ikaruga, og nå har sjefen deres, Masato Maegawa, hatt en liten samtale med det amerikanske nettstedet 1UP.
Her fortalte han at selskapet jobber med et skytespill for Xbox 360, og grunnen til at denne japanske utvikleren har valgt å jobbe for Microsofts konsoll er at det er det teamet deres ønsket å gjøre, samtidig som det er en plattform som passer deres type spill godt. Men det har også hjulpet at Microsoft har vært ivrige pådrivere for å få kultutvikleren til å jobbe på konsollen deres.
Maegawa ønsket ikke å komme med detaljer om det nye spillet, men fortalte at det er et originalt skytespill som har likhetstrekk med tidligere Treasure-titler som Radiant Silvergun og Ikaruga. Grafikken er i 3D, med massevis av fancy effekter, men gameplayet skal være 2D-basert. Spillet utvikles av det samme interne teamet som stod for Ikaruga, men vil gå i en "ny retning" i forhold til Treasures tidligere spill.
Treasure-sjefen fortalte også at selskapet ønsket å jobbe med et prosjekt for Xbox Live Arcade, men at de ikke har tatt noen beslutninger på det området enda. De vurderer også å lansere noen av Sega Mega Drive-spillene deres (som Gunstar Heroes) på systemet, og det er også gode sjanser for at de kommer til Virtual Console på Wii. Virtual Console får også Sin & Punishment, men det er ikke klart når.
Wii-eiere kan også glede seg over at Treasure elsker konsollen, og har svært lyst til å lage et spill til den. For øyeblikket er alle utviklerne deres opptatt med prosjekter til Xbox 360 og Nintendo DS, men etter massevis av brainstorming er Maegawa skråsikker på at de kommer til å lage "noe virkelig unikt" med Wii i fremtiden.
PS3 er også interessant for utvikleren, men Treasure ser ikke ut til å være spesielt begeistret for de høye utviklingskostnadene som følger med det å lage spill til Sonys nestegenerasjonskonsoll. De utelukker imidlertid ingen ting, og det er jo verd å nevne at PS3 også har mulighet for onlinedistribusjon av spill som ikke behøver å være så ekstremt dyre å utvikle.
Til slutt spurte 1UP om Treasure kom til å lage noen etterfølgere til gamle Sega-franchiser, etter som Sega ser ut til å være svært ivrig etter å lage nye versjoner av klassiske titler som After Burner og Golden Axe. Maegawa svarte at de hadde vært i diskusjoner med Sega, og at han selv synes dette var interessant, men at utviklerne i selskapeet ikke var så begeistret for ideen.
Utviklerne mente nemlig at det å lage etterfølgere innebærer enkelte forventninger som kan begrense friheten deres, og at de derfor ikke har lyst til å jobbe med slike. Treasure lager aldri spill uten at utviklerne brenner for ideene, og sjefene vil ikke presse gjennom slike prosjekter hvis ikke de som lager spillene ønsker det.