Kompleksitet
Trainz Railroad Simulator 2004 er akkurat slik du forventer et spill med simulator-tittelen å være. Akkurat slik som Microsofts tilsvarende flysimulator – ekstremt komplekst. Heldigvis for oss er denne kompleksiteten fullstendig fleksibel, og du kan selv velge å føre togene i et slags sandkassemodus, eller føle påkjenningen av all verdens fysiske lover og teknologiske restriksjoner. Trainz lar deg velge mellom to forskjellige vanskelighetsgrader når du skal føre togene, enten typisk modelljernbane-styring ved å vri på en fartsregulator, eller et detaljert system der du må vri og vende på spaker og andre duppeditter inne i selve førerhuset. Trainz lar deg se begivenhetene fra en mengde perspektiver, blant annet den tidligere nevnte frie kameraføringen, men også innenfra førerhuset og vogner.
Dessverre støtter ikke Trainz Railroad Simulator 2004 flerspiller-modus. Dette er egentlig ganske synd, med tanke på at det å drive en fungerende jernbane hadde vært rimelig morsomt sammen med andre, likesinnede togentusiaster. Bare det å skape en liten virtuell verden, og styre togene rundt samtidig som du måtte passe på de andre ville vært en aldri så liten bonus for Trainz-spillerne. Men til tross for mangel på flerspiller-funksjon kan Trainz koble seg opp mot nettet hvor du vil finne tonnevis med nytt materiale å laste ned i form av tog, scenarier, områder og andre små-ting. Bortenfor din egen PC ligger en enorm verden av kreative Trainz-tilhengere, og du vil aldri trenge å være redd for å gå tom for innhold.
Å skape sitt egen verden
Med spillet følger en rekke forskjellige oppdrag – eller scenarier – som du kan begi deg ut på. Dette er forskjellige utfordringer og prøver som stilles til deg som virtuell togfører, og kan være alt fra å måtte holde timeplanen til å overkomme vanskelige kjøreforhold. I sammenheng med introduksjonen av industrier og varer, er det naturligvis også scenarier til stede hvor du skal oppfylle de ulike fabrikkenes ønsker om gods og godis. Helt ærlig er det unektelig stilig å skal transportere gods til havnen, hvor et skip ligger og venter på levering. Dessverre har Auran inkludert skammelig få av disse scenariene, og tar det kanskje som et selvfølge at spillerne skal lage dette selv. For det er fullt mulig, men forskjellen mellom å visualisere en verden og å få den til å leve er svært stor.
Likevel, de fleste vil kunne beherske de mer lettfattelige funksjonene i editoren som følger med. Det er lekende lett å skape en vibrant og rimelig pen verden. Fjell og daler skaper du enkelt ved å klikke, dra og ved å modifisere små deler av landskapet. Grass, fjell og andre teksturer maler du enkelt på med et par sveip med musen, mens gjenstander slik som hus, gjerder og trær kan velges fra en liste og plasseres på en tilsvarende enkel måte. Det krever nok litt prøving og feiling når du skal begynne å legge ned jernbaner, men litt etter litt vil dine personlige verdener utvikle seg til små, hjertevarme modellprosjekter som om det skulle vært i din egen kjeller. Og å se det hele utfolde seg etterpå, med tog som suser rundt og biler som kjører over jernbaneovergangene setter naturligvis kronen på verket.