Genial flerspiller
Spillet inneholder også to ulike måter å spille flerspiller på. Den første er turbasert, og her kan to eller flere spillere konkurrere på samme maskin. Først kjører den ene, så kjører nestemann mot hans "replay". Hvis han slår "replay"-en er det førstemann sin tur til å spille igjen, og hvis ikke må han spille helt til han greier det, eller tiden hans går ut. Hvis tiden går ut er han ute av spillet. Denne spillformen er ganske gøy, men avhengig av at spillerne er omtrent like gode. Hvis ikke ender det opp med at samme spiller kjører hele tiden (for å slå tiden til den andre spilleren). Det er ganske synd at TrackMania ikke tilbyr flerspiller via delt skjerm.
Den andre måten å spille flerspiller på er over nettverk (LAN og Internett), og her spiller du direkte mot de andre spillerne. Bilene deres vises på samme måte som et "replay", men de kjører i sanntid. Det finnes tre ulike spillmoduser: "Round", "team" og "time attack". I "round" starter alle likt, og målet er simpelthen å krysse mållinjen før noen andre gjør det. "Team" er egentlig samme saken, bare at spillerne her deles inn i lag. I "time attack" kjører bilene uavhengig av hverandre, og målet er fullføre banen på den beste tiden. Spillerne får muligheten til å kjøre gjennom banen mange ganger (hvor mange er avhengig av størrelsen) før vinneren kåres.
Ingen kollisjoner
Det er mange som klager over at spillet mangler kollisjoner mellom bilene i flerspillermodus. Det er etter min mening fullstendig galt å si. At noe mangler noe vil si at det egentlig burde hatt det. TrackMania burde ikke hatt kollisjoner mellom bilene i det hele tatt. Flerspiller i dette spillet handler om én ting: Å være den beste føreren. Du kan stort sett glemme de andre spillerne under selve løpet - de kan ikke påvirke ditt resultat på noen som helst måte. Ditt resultat er det ene og alene du som råder over. På denne måten blir det ingen tilfeldigheter, og alle førerne får akkurat samme mulighet til å vise seg som den beste.
"Men uten kollisjoner blir det ikke ordentlig racing!", sier du kanskje. Vel, i så fall er ikke rally ordentlig racing. Det å kjøre mot andre spillere i TrackMania er minst like gøy som å kjøre mot andre i spill hvor kollisjoner teller. Faktisk har TrackMania raskt blitt undertegnedes favorittspill over nett. Det er vanvittig gøy å kjøre mot andre mennesker, spesielt hvis disse er omtrent like gode som deg. TrackMania er et av de mest kompetitive flerspiller-spillene på markedet, og grunnen er nettopp det at ingen kan sabotere løpet ditt eller hindre deg i å komme forbi dem.
En annen fordel med at spillet ikke beregner kollisjoner er at såkalt "lagging" ikke påvirker deg. Det er helt og holdent din maskin som styrer med hvor bilen din befinner seg på banen, og derfor slipper du en hakkete spillopplevelse praktisk talt uansett hva slags tilkoblingshastighet du har (så lenge maskinvaren din generelt holder). Utseendemessig blir spillet imidlertid litt påvirket av det som ikke ser ut til å være perfekt nettkode. Hvis mye skjer hopper de andre bilene uregelmessig fremover, og det ser av og til ut som om de kjører utenfor banen. Dette påvirker ikke gameplayet på noen måte, men det ser litt dårlig ut til tider.
En ting som gjør at spillets varighet i forhold til flerspiller blir ekstra høy er det faktum at banenes filstørrelse er så liten. Det tar bare noen sekunder å laste ned en hvilken som helst bane, noe som betyr at du ikke trenger å laste ned banene på forhånd. Det er bare å koble seg på en server, og kjøre på den banen som verten har valgt. Det er alltid spennende å hoppe inn i et spill og møte en helt ny bane. Etter hvert vil du nok bli stamgjest hos visse spillere, da du raskt lærer hvor de morsomme banene befinner seg. Naturligvis finnes det også klaner å melde seg inn i, og flere ligaer å konkurrere i.