Solskinn og raske biler TrackMania Sunrise fortsetter akkurat slik originalen slapp. De tre nye miljøene har alle et felles tema - nemlig at de ser ut til å foregå i solfylte middelhavsområder. Utenom dette er de vidt forskjellige. Det første, Island, foregår på brede motorveier og er lagt til et vakkert turistparadis, med flotte strender, palmer og dyre hoteller. Bilen, som minner om en Lamborghini, når vanvittige hastigheter. Takket være de brede veiene og de raske bilene gir dette miljøet en mye større følelse av ekte racing enn vi har opplevd i TrackMania tidligere. Men Nadeo har selvfølgelig ikke glemt at en stor del av moroa består i å navigere seg helskinnet gjennom halsbrekkende stunts, og Island-miljøet har dem i hopetall.
Det neste miljøet har fått navnet Bay, og minner litt (men ikke mye) om forgjengerens snømiljø. Her kjører du en firehjulstrekker som ikke er særlig rask, men som tilgjengjeld har et godt veigrep. Dette trenger den, for banene i Bay-miljøet er preget av heftige stunts, og handlingen foregår like mye på hustakene som på veien. Vel, nesten, i alle fall. Veiene er smalere enn i Island, men du får likevel massevis av plass til å navigere deg rundt. Bay foregår, som navnet tilsier, i et slags havnemiljø, og omgivelsene er preget av betong og glass.
Det siste miljøet heter Coast, og foregår på svært smale veier og racerbaner i et område fullt av knusktørre skoger og middelhavslandsbyer. Coast er nok det miljøet som minner minst om det vi kjenner fra før i TrackMania - ikke på grunn av de flotte omgivelsene, men på grunn av bilen. Det er mange som tror at Coast blir Sunrise sin versjon av Rally-miljøet fra det originale spillet, men dette er langt fra tilfelle. Sportsbilene vi får tilgang til her oppfører seg nemlig helt ulikt rallybilene. De har mildt sagt elendig veigrep og føles veldig tunge å kjøre (noe som ikke gjør de smale veiene lettere å navigere seg gjennom). Vi tipper at Coast blir det mest kontroversielle miljøet i spillet, og det blir spennende å se hvordan TrackMania-miljøet reagerer når de får teste det.
Flott grafikk og nye muligheter Grafikkmessig er de tre miljøene varierte og flotte å se på. Takket være en stor mengde ulike byggeklosser for omgivelsene, kan to baner satt til samme miljø se helt forskjellige ut, og på dette området har TrackMania Sunrise tatt et enormt steg fremover fra originalen, hvor det meste så ganske likt ut uansett hvor du befant deg. Variasjonen forbedres ytterligere av at hvert miljø kommer med fire ulike stiler; natt, dag, morgen og kveld. Disse har ingen ting å si for gameplayet (med unntak av at sikten kan bli litt begrenset om natten), men gjør underverker for variasjonen. Mens banene som foregår på dagen er solfylte, fargerike og deilige, preges nattbanene av neonlys og gatelykter.
Kartredigeringsverktøyet har fått en rekke oppgraderinger. Det er nå mulig å lage baner som benytter seg av runder (i stedet for typiske rallybaner med en start og et mål), og i tillegg kan du lage dine egne reklameplakater og forandre på andre detaljer som tidligere var fastsatt fra starten av. Dessuten får du muligheten til å legge inn egne effekter, slik som tekst og heftige kameravinkler, som benyttes automatisk når folk kjører på banene dine. Kort sagt har tilbys de kreative mange flere muligheter enn tidligere, noe som ikke bare er en god nyhet for de som liker å lage egne baner, men også for spillmiljøet generelt, som i stor grad lever på kreasjonene til talentfulle designere.