Siden Nintendo DS ble lansert for et halvt år siden har mange trodd at alle spill som kommer ut på plattformen må benytte seg av trykkfølsomheten og de to separate skjermene. Det er selvfølgelig ikke tilfellet, og gode spill har eksistert i årevis uten slike egenskaper. Nintedo DS blir garantert ikke et unntak i så måte, men det er først med spill som dette vi opplever å bli tatt med på en tur inn i et universet som Nintendo tidligere bare har snakket om. "Det skal være mulig for folk som ikke spiller spill til vanlig å bare ta tak i spillet og sette i gang" har vi hørt, og det nesten til det kjedsommelige.
Fram med pennen!
Touch! Kirby er et av de første eksemplene på at det som var fremtiden i går, er nåtiden i dag. Spillet kontrolleres utelukkende ved bruk av pekeredskapet, og gjør en overraskende god innsats. I form av en ball triller vårt rosa, lille spøkelse rundt i skumle verdener bebodd av monstre av ymse sort. Med både utilgivelige skapninger og en brettarkitektur som ikke er idéel for et rundt objekt uten egne bevegelsesevner, lar spillet det helt og holdent bli ditt ansvar å sørge for at færrest mulig liv går tapt. Arkitekturen og bretthindrene kan overvinnes ved å tegne nye flater for fri utfoldelse med din digitale penn, og Kirby følger villig føringene som blir lagt på bevegelsesretningen. Ved å trykke på stakkaren kan du også sørge for at eventuelle monstre blir ofre for et hardtslående angrep, eller at spøkelset antar en annen tilgjengelig form. Pennen er skarpere enn et sverd, og denne gangen kan du også sørge for å slå slibrige sosialavvikere i svime på forhånd, slik at de ikke får gjort skade på helten vår.
Ny lov om opphavsrett
Evnen til å ta til seg egenskaper fra fiender har vært et karakteristisk trekk ved Kirby i lang tid. Dette spillet er selvsagt intet unntak, og ved å angripe spesielle typer fiender kan du elegant bytte til andre egenskaper. Kun en type spesialangrep er tilgjengelig til enhver tid, så her gjelder det å bevare og bytte angrepsmetodikk etter både hjerte og hjerne. Forskjellige typer angrep innbefatter raketteknologi, roterende ildkuler, transformering til et hjul eller en stein og en haug andre mer eller mindre flatterende egenskaper. Et spennende konsept som holder seg i det tradisjonelle Kirby-bildet og skaper en dynamisk spillverden hvor enkelte sekvenser bør planlegges nøye for fullt utbytte. Riktignok er bevegelsesmønsteret ganske fritt i forhold til at du selv står for deler av brettutformingen underveis, men det er ikke alltid du kan regne med å kunne gå tilbake i de samme fotsporene som du kom.
Spillet inneholder tre ulike spillmodus, der eventyrmodusen danner grunnlaget for de resterende. De to andre er forskjellige konkurranseversjoner av foregående brett, og egner seg til å låse opp ytterligere medaljer og bonuspoeng som man ikke får tak i ved hjelp av den originale modusen. Eventyrturen tar deg med gjennom et rikt utvalg av miljø, både over land og under vann. Et par sjefskamper skal du også se at du får tid til, og selv om de dessverre kan virke litt lite forseggjort til tider, er det et godt avbrekk fra den tradisjonelle situasjonen. Enkelte element av oppgaveløsing og brettmanipulasjon er også slengt med for å gjøre skuta stappende full, slik at det også finnes små utfordringer på dette planet.
Brettspill
Variasjonen mellom de ulike brettene er forholdvis stor, både i grafisk utseende og i forhold til både utforming og innhold. Det er fortsatt dine tegneevner som skal sørge for en genuin god gjennomføring, men noen ganger får du mer hjelp på veien enn forventet. På enkelte brett snubler du over flere sett med rørsystemer som binder sammen ulike deler av fiendtlig grunn, mens andre er godt krydret med forskjellige ødeleggbare steiner og små sprenglegemer. Hastigheten kan til tider bli meget høy dersom du som spiller legger opp til det, men også her er det du som stiller i fokus og som bestemmer tempoet. Dersom ting går for fort for din egen smak, er det bare til å streke opp et par vegger og sørge for at den lille rosa krabaten roer seg ned et par hakk.
Den øverste skjermen brukes til et lite kart som du stort sett ikke trenger å titte på, men som har praktisk verdi når det gjelder å lokalisere bronsemyntene som er spredd for alle vinder utover de forskjellige miljøene. Som små, livreddende prikker lyser de mot deg, og sørger for en gryende planlegging av ferden mot den røde planet. Hver verdensdel er delt opp i tre separate områder, som igjen har tre mynter spredd utover hvert sitt delområde. Etter godkjent gjennomføring av et område får du æren av å ta et lite bonushopp på en dedikert bane for å samle et par ekstra stjerner (samle 100, få et liv til!).
Avslutningstanker
Med et spennende utseende, morsomme egenskaper og tradisjonell spilleglede lover det godt for et av de nyeste bidragene i Nintendos lagoppstilling. De første bevisene på målsettingen om å være tilgjengelig og interessant for alle begynner å bære frukter. Dette er spillutforming i en helt ny dimensjon, som klarer å aktivere og engasjere på en helt ny måte enn det vi har vært vant med fra tidligere. Med andre ord meget lovende takter før spillet ankommer norsk jord.