Ultima Online må sies å være den sjuende far i MMORPG-huset. Spillet ble lansert i 1997, og selv om det ikke var det første spillet i sjangeren, var det med på å legge grunnlaget for sjangerens utvikling, samtidig som det regnes som det første virkelig populære MMORPG-spillet. Det faktum at tusenvis av spillere fortsatt koser seg med Ultima Online hver dag sier sitt om spillets kvaliteter.
Nå har produsent Aaron Cohen på Ultima Online-teamet røpet at EA jobber med å bygge UO-klienten opp fra bunnen av. Det vil si at vi får et enklere brukergrensesnitt og ny grafikk, samt mange ekstraoverraskelser. Systemkravene vil naturlig nok gå opp i forhold til originalen fra 1997, men de vil fortsatt være lavere enn omtrent alt annet av MMORPG-spill på markedet.
Lanseringen av nye Ultima Online vil finne sted i 2007, og oppgraderingen vil forhåpentligvis ikke medføre ekstra komplikasjoner for eksisterende spillere. Cohen forteller at spillfigurene, eiendelene deres (inkludert hus og alt annet spillerne har opparbeidet seg i løpet av de ni siste årene) ikke vil påvirkes av oppgraderingen.
Avslutningsvis forteller Cohen at teamet har jobbet i åtte måneder på denne oppgraderingen, og at spillerne vil få svar på omtrent alt de måtte ha av spørsmål innen året er omme. For mer informasjon om Ultima Online kan du besøke spillets offisielle nettsted.