Det nyeste Total War-spillet – Total War: Warhammer – har overgått flere av Creative Assemblys salgsrekorder, melder utvikleren i en pressemelding. I løpet av de første tre dagene etter lansering ble over en halv million kopier solgt, som er mer enn noe annet Total War-spill har oppnådd i samme periode.
Nyheten er noe overraskende etter at Total War: Warhammer høstet kraftig kritikk fra fans i ukene frem mot lansering. Creatives forsøk på å vinne tilbake spillerbasen – ved blant annet å gi bort spillets første innholdspakke og tilby støtte for modifikasjoner – virker imidlertid å ha gjort susen, og studiosjef Tim Heaton er svært fornøyd med spillets første uke:
– Total War: Warhammer er allerede en stor kommersiell suksess, men enda viktigere er det at vi ser at spillerne nyter spillet vårt. I de første par dagene har vi jevnlig hatt over 100 000 samtidige spillere.
Fokus på stabilitet og ytelse
Ifølge studiosjefen kommer de gode resultatene av et konstant fokus på stabilitet og ytelse gjennom hele utviklingsperioden, samt et team som virkelig koste seg med å skape nye måter å spille Total War på:
– Vi er veldig stolte, og det er flott å se at spillet får en så god mottakelse av både anmeldere, Total War-veteraner og nye spillere, forteller Heaton.
Vår anmelder var blant de som lot seg imponere av Total War: Warhammers nye vri på den populære strategiserien, men han trakk frem manglende innhold som et ankepunkt for spillet:
– Selv om jeg gjerne skulle sett at spillet inneholdt flere spillbare fraksjoner og bedre flerspillermuligheter, kan vi nyte godt av det som faktisk er tilstede. […] Fantasy og magi fungerer faktisk, og selv om det kanskje ikke er en god nok erstatning for de som utelukkende sverger til Total Wars historiske røtter, er det et godt tegn at Creative Assembly kan innovere når de vil – og gjøre spillet morsomt samtidig, skrev Andreas Bjørnbekk.