Strategispillet Total War: Rome II har blitt beskrevet som både storslått og nydelig, men ble lansert i en tilstand spillerne ikke var særlig fornøyd med. I vår anmeldelse fikk det karakteren 6/10, og tekniske problemer var den viktigste årsaken til at det ikke havnet høyere på skalaen.
I tiden etter lanseringen har utvikler Creative Assembly jobbet jevnt og trutt med de tekniske problemene, og nå virker det endelig som de nærmer seg noe de er fornøyd med. Ifølge kreativ sjef for Total War, Mike Simpson, vil fokuset nå flytte seg fra stabilitet og konfigurasjonsproblemer til spillmekanismer og -funksjoner. Samtidig vil ytelse og spillets kunstige intelligens fortsatt være prioritert.
– På lang sikt er planen å komme seg så raskt som mulig til et punkt der alle jevnt over er fornøyd med spillbarheten og den kunstige intelligensen. Når det er tilfelle vil vi endre fokus igjen, til å jobbe med å støtte spillet i et lengre tidsperspektiv, sier han.
Med det mener han at utviklerne planlegger å sørge for en jevn strøm av nytt innhold til spillet. Noe skal være gratis, og noe skal koste penger. Målet skal være å sørge for at spillet stadig utvikler seg, og dermed ikke blir utdatert.
Ny spillbar fraksjon
En slik pakke med ekstrainnhold kom nylig, og gir oss en ny spillbar fraksjon med en egen kampanje. Det aktuelle oldtidsriket kalles Selevkideriket, og var en gresk-makedonsk hellenistisk stat som ble opprettet da det enorme riket til Aleksander den Store falt sammen etter den mektige lederens død. Riket strakk seg på det meste fra omtrent midt i Tyrkia i vest til Pakistan og Afghanistan i øst.
Denne utvidelsen er helt gratis, og lastes ned automatisk. Den inkluderer nye enheter, bygninger og kampanjemål, samt et nytt underverk.
Creative Assembly har også lagt til støtte for at spillerskapte modifikasjoner kan distribueres over Steam Workshop, og der har det allerede dukket opp mange ulike tillegg som forandrer eller legger til ulike spillelementer.
Les også: Anmeldelse av det forrige Total War-spillet, Shogun II
Les også: Tilbakeblikk på Total War-serien