Anmeldelse

Total Club Manager 2004

De store fotballseriene i Europa er i full gang, og dette er blitt et kjennetegn på spillmarkedets utgivelsesstorm av fotballrelaterte spill. Innen fotballmanager-genren har Total Club Manager-spillene, så vel som mange andre liknende spill, levd i skyggen av Championship Manager.

Side 1
Side 2

Både dybde og spillbarhet har ligget ett eller flere hakk under sistnevnte. Med flere nye og spennende elementer samt større vektlegging på dybde er Total Club Manager 2004 (TCM 2004) en av få reelle konkurrenter til Championship Manager 03/04. Men det skal mer enn tonnevis av detaljer til, for å spille ball med de store.

TCM 2004 slutter seg til den stadig voksende fotballmanager-genren. Serien kommer i år også ut til PlayStation 2 og Xbox i tillegg til PC. For å få til dette har de hovedsaklig skapt et mer naturtro overgangsvindu og mer realistiske spillerattributter. Også økte valgmuligheter skal ifølge dem selv skape den komplette virkelighetsfølelsen av å være manager i en fotballklubb. I tillegg til dette er det i denne utgivelsen implementert muligheten til å spille kampene selv med den nyeste FIFA-grafikkmotoren (brukt i FIFA 2004). For at dette skal fungere må du riktignok inneha denne tittelen også.

Detaljer og atter detaljer
Som tidligere nevnt er spillets dybde klart forbedret fra fjorårets versjon av serien. Dette innebærer en veldig detaljgrad av de fleste elementer. I PC-utgaven har man alt fra dyptgående spillerdetaljer til komplett stadionoversikt. Spillet inneholder 46 ligaer, 1 500 lag og 25 000 spillere. Det er med andre ord et stykke igjen til størrelsen på Championship Manager 03/04 sin database. PlayStation 2-versjonen besitter en litt mer begrenset detaljgrad, deriblant en litt mindre database. Men det er tross alt 32 ligaer, 1 200 lag og 18 000 spillere her også.

TCM 2004 inneholder i tillegg et svært realistisk overgangsmarked for spillerne; basert på spillernes rykte, overgangsvinduer og markedsverdi. Du kan blant annet velge om du vil forhandle med klubben først, eller om du vil gå bak ryggen deres og prate direkte med spilleren.

Det skiltes også med naturtro spillerattributter. Og da menes det ikke bare det brede spekteret av fotballmessige ferdigheter. Du kan se bilde av hver enkelt spiller (som dog ofte er langt ifra virkeligheten) samt full oversikt over en rekke begivenheter spillerne har foretatt seg. Spillet innehar dessuten autentiske drakter og klubbmerker fra samtlige klubber, noe spillene til EA Sports etter hvert er blitt kjent for å inneholde. Dette er som alltid en positiv faktor i forhold til realisme.

Men det skal nevnes at det ikke bare er positive sider med den økte detaljgraden i TCM 2004. Det har en tendens til å blir litt vel mange, og til en viss grad unødvendige detaljer om spillerne. Enkelte attributter har rett og slett ingen eller liten betydning for spillets gang. De er på en måte "detaljfyll".

Det virker som utviklerne har tenkt for mye på å gjøre spillet så detaljert som mulig, uansett hva detaljene er uten å ofre spillbarhet og oversikt en tanke. Når man i tillegg har en egen detaljert oversikt over sin egen profil å holde styr på kan det fort gå i stå. For meg grenser spillet til tider mot en virkelighetssimulator. Det kan da vitterlig ikke være så forbasket utslagsgivende på lagets prestasjoner om trenerprofilen min har kjæreste eller ikke? Så profesjonelle er de fleste fotballspillerne og laglederne i det minste i virkeligheten.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden