Tomb Raider gikk endelig i pluss på tampen av 2013

Ni måneder etter å ha blitt utpekt som underskuddsyndebukk av Square Enix.

Konseptkunst fra Tomb Raider.
Square Enix

Da Square Enix leverte et elendig kvartalresultat sist mars, var utgiveren rask med å peke på skuffende salgstall fra en del spill. Nye Tomb Raider var ett av spillene som fikk en god slump av skylden, på tross av at spillet solgte imponerende 3,4 millioner kopier i løpet av sine første fire uker.

På tampen av året skal spillet ha karret seg opp på plussiden av skalaen. Dette forteller produsent Scot Amos til Eurogamer.

– Spillet ble profitabelt med versjonene til siste konsollgenerasjon og PC, forteller han.

Har Square Enix i ryggen

Tomb Raider solgte godt, men ikke godt nok.

Når 3,4 millioner solgte eksemplar blir regnet for å være skuffende henger nok det sammen med spillets budsjett. Square Enix forventet at spillet skulle selge mellom 5 og 6 millioner kopier i løpet av første måned, og selv om vi ikke vet nøyaktig hva budsjettet er, anslåes det at det må ha vært oppunder 600 millioner kroner.

Men selv om mange stusset litt over Square Enix' skarpe retorikk rundt salgstallene påpeker Amos at utgiveren stadig støtter opp om studioet.

– Square Enix er helt klart investert i oss. De har allerede latt oss begynne på en oppfølger, og de står også helt bak den kommende Definitive Edition-utgaven. Vi har alltid hatt de i ryggen, uansett hva som ble sagt eller hvordan det ble fremstilt i pressen. Og siden vi greide å gjøre spillet profitabelt innen slutten av forrige år har vi faktisk overgått forventningene, argumenterer produsenten.

Kritikerrost spill

Tomb Laras nyeste eventyr får en oppfølger. (Bilde: Square Enix)

Arbeidet med en oppfølger skal ha begynt like etter at Tomb Raider ble ferdigstilt. Vi vet ikke mye om Laras neste eventyr enda, annet enn at det fortsetter historietråden fra fjorårets spill.

Kritikerkonsensusen rundt Tom Raider var også svært positiv, selv om Gamer.nos anmelder ikke skrøt like uhemmet av spillet. Espen Jansen trakk frem øylandskapet som en av spillets positive sider, men var mindre imponert over kampene med fiender.

– Samtidig er brorparten av møtene med fiendene på øya preget av kjedsomhet og irritasjon. De er altfor mange, de tåler altfor mye og de dukker opp i grupper på ti og tjue hver gang, fortalte han i sin anmeldelse.

Fjorårets Tomb Raider markerte en ny begynnelse for Lara Croft. Crystal Dynamics kastet ut alt av historisk bagasje, og begynte å definere heltinnen og serien helt på nytt med denne opprinnelseshistorien. I spillet får vi se en ung Lara overkomme strabasene i sitt aller første eventyr, og spillet legger mye vekt å i utgangspunktet karakterisere henne som en voldssky protagonist.

Les også
Anmeldelse:

Square Enix har for øvrig lekt med tanken om å la Tomb Raider-utvikleren bryne seg på sin største spillserie:
Hva hadde skjedd om Crystal Dynamics lagde et Final Fantasy-spill? »

Siste fra forsiden