Sniktitt

Tom Clancy's Ghost Recon: Island Thunder

Red Storm fant opp taktiske FPS-spill med Rainbow Six, og siden den gang har det kommet både nye spill og tilleggspakker til spillserien. I fjor ble Ghost Recon lansert, spillet som kan sees på som Rainbow Six i friluft. Etter at en av våre helter har tatt turen til Afrika i tilleggspakken Ghost Recon: Desert Siege, er det nå Cuba som står for tur.

Side 1
Side 2

Versjonen vi har fått tillater oss dessverre ikke å starte kampanjen på vanlig vis, så det gikk ikke lang tid før vi klikket oss inn på "quick mission". I den ferdige versjonen vil du naturligvis ha tilgang på alle spillmulighetene du har i Ghost Recon. Bill Brown sin lett gjenkjennelige musikk møter deg allerede under menyene, og du får den gode følelse som bare store våpen og actionfilmer kan gi deg. Etter kort tid får du lyst til å sparke fra deg av høykalibret kvalitet, og etter å ha justert opp grafikkvaliteten var det derfor ikke mye som holdt oss fra å hoppe rett inn i det. Kontrollene er de samme som i Ghost Recon, og dette er veldig greit med tanke på hvor bra de fungerte, eller skal vi si fungerer?

Du kan velge mellom fire typer spillmoduser:

  • Mission - Her spiller man spillet på den måten vi kjenner best. Det er en historie og man beveger seg videre i spillet ved å fullføre oppdragene. Klarer du å holde mennene dine i live blir du belønner med et soldat med noen spesielle kvalifikasjoner etterpå.
  • Recon - Her gjelder det å komme seg til extraction-sonen uten å miste noen av mennene dine til fienden.
  • Firefight - Modusen for de av oss som liker å tømme magasin når vi er på tur. Her gjelder det simpelthen å drepe alle fiendene på brettet samtidig som du har igjen minst en av dine soldater.
  • Defend - I denne modusene skal du forsøke å forsvare en base mens fiender strømmer inn fra alle kanter.

De obligatoriske vanskelighetsgradene er naturligvis også tilstede og i preview-versjonen vi har fått tilsendt har vi to brett til disposisjon, nemlig "Watchful Yeoman" og "Angel Rage". Som resten av spillet foregår disse på Cuba.

Før du setter kursen for plantasjen kan du som vanlig i "Ghost Recon"-spillene selv velge hvem du vil ta med deg på tur. Gode gammeldagse soldater, folk som kan ta seg av tyngre skyts og snikskyttere er blant de du på din vei gjennom spillet vil stifte bekjentskap med. Som tidligere kan du også her velge hvilken utrustning du vil de skal ta med seg. Valgmulighetene du har er bestemt ut fra hvilken klasse soldatene tilhører. En snikskytter kan for eksempel ikke ta med seg en M249 hvis han føler for det, men han kan bytte ut pistolen sin med ekstra ammunisjon. Hvis du ikke gidder å bruke tid på å plukke ut laget ditt en for en kan du bare velge "auto assign", og spillet seg av valgets kval selv.

Oppdraget begynner med at du ser et helikopter fly inn over markene, mens gresset vaier i vinden. Soldatene inntar sin posisjon, og det hele ser rimelig fett ut. Som tidligere fyker støvet når du fyrer av, og lyden er så herlig realistisk at du får lyst til å slenge deg under nærmeste bord. Dødsanimasjonene er meget realistiske, og kombinert med at fiendene aldri reagerer på nøyaktig samme måte gjør dette til at en gjennomspilling av et oppdrag aldri vil bli helt lik. Noen ganger velger for eksempel fienden å løpe mot deg i flokk, mens de andre ganger bare fyrer av noen skudd og søker dekning. Du kan se langt, og som i "Ghost Recon" kan du se trærne i det fjerne vaie i vinden. Trærne ser også en hel del bedre ut i denne inkarnasjonen, og følelsen av å virkelig krype rund i skauen blir noen hakk bedre.

Settingen for rumpesparkingen denne gangen er Cuba. Etter at Castro døde i 2006 har landet gått helt bananas, og slemme folk av alle sorter har tatt over samfunnet. Nå skal vi hjelpe til slik at Cuba kan fortsette med cigar-lagingen sin i ro og fred, eller sagt på en annen måte, vi skal sørge for at det første frie valget etter Castro går knirkefritt. Hadde det ikke vært koselig om vi en gang kunne lekt observatører, og kanskje slått en korrupt byråkrat i hodet med en jernstang fordi han brukte stemmesedler som dopapir? OK, det hadde kanskje vært kjedelig, og kjede oss er i hvert fall ikke det som er målet med "Ghost Recon: Island Thunder". Valget skal foregå tidlig i mai, og når vi begynner vårt første oppdrag er det seint i mars. For å forsikre oss om at ting går som det skal en drøy måned senere må skittentøyet vaskes. Noen skumle folk som kanskje kan finne på å ødelegge det idylliske valget må stoppes, og "The Ghosts" stiller naturligvis opp.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden