Tom Clancy og Ubisoft tar i løpet av første kvartal 2008 steget ut i svært så jomfruelig territorium. Merkevarenavnet som i en årrekke har vært kjent kun på grunn av sine skytespill, kommer nå til å pryde eskene til intet annet enn et konsollbasert sanntidsstrategispill.
Kreativ sjef Michael De Plater og produsent Julian Gerighty var på plass i Paris for å vise frem Tom Clancy's EndWar, som allerede har vært i utvikling i over tre år. Utviklerteamet har en ganske bred kunnskapsbase, og kan skilte med folk som blant annet har jobbet med Ghost Recon: Advanced Warfighter, Brothers in Arms, Rainbow Six, Splinter Cell, Command & Conquer og Rome: Total War.
Helvete bryter løs
Historien i EndWar tar for seg en fiktiv tredje verdenskrig som bryter ut i år 2020. Stridighetene står mellom USA og Europa på den ene siden, og Russland som stormakt på den andre. Missilforsvar og lignende har gjort atomkrig til et utdatert konsept, så striden må nok en gang avgjøres med soldater, kuler og krutt. Bakgrunnen for konflikten er at verdens oljereserver for alvor begynner å gå tomme. Russland, som på denne tiden er verdens største produsent av olje, begynner å bli redd for sin egen sikkerhet som en følge av en voldsom økning i oljeetterspørselen. Dette fører til et opprustingskappløp mellom fraksjonene, og verdenskrigen er et faktum.
Gerighty fortalte at utgangspunktet for historien ikke måtte være så fjernt at det ikke var troverdig. Spillet skulle ha en historie som faktisk kunne skjedd, og scenariet Ubisoft og Tom Clancy har kommet frem til er jo ikke helt på jordet (selv om det blir nødvendig med noen små realpolitiske modifikasjoner).
Flerstemt X-faktor
Det er spesielt tre ting som gjør Tom Clancy´s EndWar til et strategispill utenom det vanlige:
1. Utelukkende for konsoll
Spillet er bygd for konsoll fra grunnen og opp, noe som er en sjeldenhet i spillmarkedet. De aller fleste konsollstrategispill stammer opprinnelig fra PC, og er ofte utgivelser som fokuserer på å dra inn noen ekstra kroner foran det å gjøre spillet godt på konsoll.
2. Ambisiøst kontrollsystem
Ubisoft Shanghai har funnet det de mener er en skikkelig løsning på kontrollproblematikken i strategispill for konsoll. Mus og tastatur er overlegen enhver kontroller når det kommer til å holde kommandoen over enhetene dine og gi ordrer hurtig. EndWar kommer her med noe så ambisiøst som stemmestyring (i tillegg til mulighet for vanlig styring). Jeg vet at det høres helt bort i natta ut, men Gerighty var fast bestemt på at dette kom til å fungere bra. Under betatestingen hadde de funnet ut at så fort spillerne var blitt vant med stemmestyringen, la de kontrolleren fra seg og styrte kun ved stemmen. Systemet baserer seg på noe lignende av det som har blitt brukt i SOCOM, men er kraftig forbedret. Gjenkjenningssystemet skal etter sigende verken ha problemer med å ta ordrer fra tung fransk eller finsk aksent, men en plass må vel grensen gå?
3. Interessant flerspiller
Flerspillerdelen henter tydelig inspirasjon fra MMO-sjangeren. På samme måte som man skaper et forhold til sin egen figur i for eksempel World of Warcraft, vil man skape et lignende forhold til sin egen lille hær i EndWar. Blant annet vil man kunne oppgradere våpen og utstyr, samt følge hærens statistikk på slagmarken.
Flerspillersiden i EndWar baserer seg på en jordklode i full krig. Etter å ha satt opp hæren din, kan du kaste deg inn i fronten for å spille ulike oppdrag. Som i blant annet Guild Wars: Factions, vil krigen mellom fraksjonene kalkuleres etter hver dag, og frontlinjene flytte seg deretter. Gerighty lovet at det skal kunne organiseres forskjellige hendelser på verdenskartet, slik at alle for eksempel blir kalt inn til å forsvare en viktig del av fronten for å unngå at denne går tapt til fienden.
Korte, men intense flerspillerbataljer
Mulighetene er store med dette systemet, og jeg ser for meg at dette kan bli virkelig morsomt for de som velger å delta i krigen. Gerighty la også trykk på at spillet ikke kom til å fremme kamper som ville ta flere timer, men at den ideelle varigheten for en kamp vil ligge på omlag 20 minutter. Jeg ser konturene av en noe simpel grunnleggende spillmekanikk som kanskje kan være fremmedgjørende for strategientusiaster, men med rett vinkling og grundighet kan nok selv de mest inngarvede Supreme Commander-fantaster ha det gøy.
Selv om vi er i år 2020 blir det kanskje feil å karakterisere spillet som science fiction. I god Tom Clancy-ånd er alt av våpen og materiell i spillet basert på ting som enten er i operativ stridsbruk ute i verden eller på prototyp-stadiet, så krigsonanister får virkelig noe å henge fingrene sine i her.
Vi fikk ikke se noe fra selve gameplayet under presentasjonen. Gerighty inviterte oss til Shanghai for å teste spillet, men han nevnte ikke hvorfor han ikke kunne bringe med seg en spillbar versjon til Paris. Vi ble fortalt at videoen som ble vist, på mange måter reflekterer det vi kommer til å få se når vi selv en gang sitter og spiller. I tillegg til et klassisk ovenfra og ned-kamera, vil vi også få muligheten til å være helt nede på bakkenivå sammen med dine egne soldater, og jeg er svært spent på hvordan akkurat dette kommer til å fungere.
Omgivelsene vil være fullt ødeleggbare, og siden Gerighty berettet varmt om Company of Heroes, vil jeg nesten tro han har fått med seg hvor bra dette ble gjort i fjorårets kanskje beste strategispill. EndWar vil heller ikke tvinge deg ut på den russiske tundraen eller til Drangedal når menn skal avgjøre hvem som er de beste. Krigen vil bli tatt med rett inn på steder som Champs Elysses, Den Røde Plass og Capitol Hill, og betegnelsen storbyweekend får en helt annen mening.
Konklusjon
Tom Clancy´s EndWar er i mine øyne et av de aller mest spennende strategispillene i det kommende året. Det er et ambisiøst prosjekt som en gang for alle skal bevise at strategi faktisk kan fungere på konsoll. Jeg vet at mange av dere strategientusiaster tenker at stemmestyringen aldri kommer til å fungere, og at konsoll på strategi er skikkelig ræva. Jeg betrakter meg selv som en strategientusiast og spiller helst de mer dyptpløyende spillene i sjangeren. Mine innledende tanker om spillet var akkurat de samme som de jeg vet flere av dere sitter på, men jeg mener det fortjener en sjanse.
Først og fremst har utviklerne en rekke kvalifisert personell på laget sitt. Jeg synes også det er viktig å belønne de som forsøker noe nytt, og så inderlig vil ha det til å fungere. EndWar kommer til Xbox 360 og PlayStation 3 i løpet av første kvartal 2008, og her skal det kriges!