Dead Space: Extraction
Steve Papoutsis er executive producer for Dead Space: Extraction. Han viste en trailer av det kommende romskrekkspillet og forklarte at du gjennom Extraction vil få oppleve bakgrunshistorien til det som skjedde med Isaac Clarke på USG Ishimura. Spillet har en ny historie med nye karakterer, men historien skal likevel knyttes opp til det originale Dead Space, uten at Papoutsis ville prate noe særlig mer om hvordan dette skulle foregå.
Produsenten var skuffet over at Dead Space aldri ble gitt ut i Japan, og mente at med den forkjærligheten som japanske gamere har for skrekkspill burde Dead Space passet ypperlig. Dead Space: Extraction er utviklet eksklusivt til Nintendo Wii og Papoutsis var veldig fornøyd med måten de hadde implementert Wii'ens unike kontrollsystem. Hvorvidt det kan leve opp til sin enestående forgjenger finner vi ut når spillet kommer i månedsskiftet september/oktober.
Need for Speed Nitro
Neste punkt på plakaten var Need for Speed: Nitro. Need for Speed: Shifts fyrrige lillebror ble presentert av Joe Booth fra EA Montreal. Nitro er laget eksklusivt for Wii og DS. På grunnlag av dette er det lett å tenke seg at dette spillet sikter seg inn på casualmarkedet, men Booth var fast bestemt på at Nitro skulle være like underholdende for både bestemor og drevne racingspillere som ønsker tøffe utfordringer.
Det ble vist en video av spillet hvor fokuset var på to aspekter som er nødvendig å lære seg for å lykkes i spillet, nemlig "drifting" og "drafting". Spillet skal kunne brukes med alle kontrollere som er tilgjengelige til Wii'en og med split-screen og firespillers samarbeid burde muligheten absolutt være til stedet for underholdning og rivaleri i vennegjengen. Spillet slippes i midten av november.
Left 4 Dead 2
Kim Swift er level designer i Valve og hadde denne dagen ansvaret for å presentere Left 4 Dead 2 for oss. Hun kunne fortelle at spillet er et mye større spill en det første Left 4 Dead-spillet og at det shippes med fem kampanjer som alle er tilpasset samarbeid, versus, og survival-modiene. Hun ertet oss litt også med å nevne en helt ny flerspillermodus som vil komme med spillet, men ville ikke fortelle oss hva det var.
Jeg fikk Kim Swift på tomannshånd og hun fortalte meg en hel del om de nye våpnene i spillet. Det finnes noen nye skytevåpen, men de aller fleste er likevel håndvåpen av ymse slag. Selv klarte jeg å spore opp motorsag og katana da jeg spilte den ene kampanjen som var tilgjengelig. Motorsagen pløyet gjennom zombier som kniv i smeltet smør, mens katanaen byr på mer dramatisk og hjertedunkende gameplay. Dersom du liker å storme fienden uten noen tanke for din egen sikkerhet, da er katanaen ditt våpen. Spillet skal også inneha mange andre våpen som jeg ikke fikk sett: Kims personlige favoritt er en elektrisk gitar.
Jeg fikk også sett noen av superzombiene og her var det en god miks av gamle kjenninger og nye kreaturer. En hopper på deg, setter seg på skuldrende dine og gnafser på deg mens du desperat kan fortsette å løpe, forhåpentligvis mot dine venner som kan hjelpe deg. En annen står langt unna og spruter syre som legger seg på bakken i en viss periode. Swift forsikret meg om at det arbeides med en mulighet for at spillere som bare har den originale Left 4 Dead skal kunne spille de gamle kampanjene med og mot spillere som har Left 4 Dead 2. Spillet slippes 20. november, men en demo blir tilgjengelig allerede 27. oktober.
Dante's Inferno
Det spillet som samlet flest pressefolk rundt demoområdet etter at pressekonferansen var over, var utvilsomt Dantes Inferno. Jeg pratet med Jonathan Knight, executive producer og lead designer for spillet. Han var svært fornøyd med å kunne komme til Japan å få vist frem det flotte spillet sitt. Han trivdes veldig godt meg å jobbe med et så klassisk verk som "Den guddommelige komedien" av Dante Alghieri, men hadde ingen dårlig samvittighet for å gjøre kreative forandringer der det trengtes for å skape et bedre spill.
Demoen som ble vist frem av Dante's Inferno i Tokyo har ikke blitt vist frem tidligere og jeg kommer tilbake med en mer utfyllende artikkel om dette spillet litt senere. Men jeg kan love blod og pupper i perfekt harmoni.
Battlefield: Bad Company 2
Det siste spillet som ble vist frem var Battlefield: Bad Company 2, fra våre svenske venner i Dice. De viste mange videoklipp som demonstrerte både at spillet ser ganske bra ut, men også den kaotiske stemmningen som utviklerne helt klart har gått etter. De trakk frem at det var blitt enda mer fokus på kjøretøy, og lovet godt utvalg på denne fronten, blant annet med helikopter.
Det ble også sagt en del om "Frostbite Engine" som spillet benytter seg av og de presiserte gang på gang hvor store ødeleggelser spillerne får mulighet til å gjøre. Dice kalte det "Destruction 2.0". Ødeleggelsene skal ikke bare være estetiske, de bringer også et nytt taktisk aspekt inn i spillet. Dice understreket også at spillet skal kunne spilles på spillerens egne premisser. Med fire ulike klasser, over 40 våpen å velge blant og også over 15 gadgets av ulike slag, da er muligheten god for å tilpasse karakteren din til din spillestil.
Jeg tok meg en prat med Peter Bach som er senior producer på spillet, og det var tydelig at både jeg og han synes det var avslappende å kunne prate våre respektive morsmål. Peter ville ikke prate om enspillerkampanjen, for nå skulle alt fokuseres på at dette var et Battlefield-spill i samme klasse som Battlefield: 1942 og Battlefield: Vietnam. Her blir der fullt ut krig fra første stund og produsenten lovet at Battlefield: Bad Company 2 blir den feteste førstepersons flerspillerskyteren i 2010. Om disse ordene står ved lag når spillet kommer ut i mars neste år, gjenstår å se, men Battlefield: Bad Company 2 ser virkelig flott ut og virker til å ha så mye som skjer på en gang at deilige kaotiske kamper mellom spillere neppe er til å unngå.
Etter at pressekonferansen var over og jeg hadde fått prøvd de forskjellige spillene og pratet med produsentene, var den beste plassen å være i baren, hvor det ble servert gratis alkohol. Etter en lengre prat med Rex Ishibashi om forskjellene på østlig og vestlig spillkultur var det tid for å reflektere over hva jeg hadde opplevd i dag.
Pressearrangementet fra EA var en grei affære. Arrangørsmessig gikk det strålende og journalistene fikk prøve alle spillene som ble vist frem. Likevel hadde vi kanskje håpet å få se en større annonsering, men dette ble altså ikke tilfellet.
Det var også en del spill fra EA som jeg savnet på denne fremvisningen. Hvor var Dragon Age: Origins? Hvor var Brütal Legend? Hvor var The Saboteur? Kanskje disse ble utelatt for å begrense tidsbruken under arrangementet, eller kanskje dette er titler som annses som usalgbare i Japan og derfor ikke av interesse. Uansett viser EA hvilket bredt spekter de kan skilte med i spillbransjen. Mange flotte titler på vei og sammen med dem følger mange sene kvelder foran monitor og fjernsyn.
I dag åpnes dørene for pressen på Tokyo Game Show. Spillverket kommer selvfølgelig tilbake med grundig dekning av alt som skjer når en av verdens største spillmesser åpner portene.