Det siste døgnet har det blusset opp til diskusjon rundt Metro: Last Lights forhåndsbestillingsbonus. Utgiver Koch Media og Deep Silver har nemlig valgt å knytte den såkalte «Ranger»-modusen til det første opplaget av spillet, mens alle som kjøper det senere må punge ut med fem dollar.
I en samtale med PC Gamer forsvarer Koch Media dette valget med å si at slik praksis er forventet i dagens marked.
– «Ranger»-modusen virket som det beste valget til en forhåndsbestillingsbonus, siden det var en modus for de største fansene som mest sannsynlig kom til å forhåndsbestille eller kjøpe stillet ved lansering. Vi var mot alle forslag om å gjøre handlingsinnhold eller ekstra oppdrag eksklusive, forteller Kock Medias merkevareleder, Huw Beynon.
Gratistillegg i forgjengeren
I forgjengeren, Metro 2033, var «Ranger»-modusen en vanskelighetsgrad utvikler 4A Games la til som en gratis bonus på grunn av etterspørsel fra fansen. Effekten er at den fjerner grensesnittet, gjør fiender betydelig vanskeligere og sørger for at det er manko på amunisjon. Mye av kontroversen stammer av at Koch selv omtaler modusen som «Slik spillet var ment å spilles» i reklamekampanjer.
– Vi anbefaler ikke «Ranger»-modusen ved første gjennomgang, og dette gjøres tydelig i spillet. Vi tror Metro-fansen ønsker å prøve ut modusen i senere spillgjennomganger, og vi tror at modusen gir en mer rik opplevels for storspillerne – men kun om man har rundet spillet minst én gang, forsvarer Beynon seg.
Vel og merke er ikke dette et nytt påfunn som nødvendigvis stammer fra Koch Media og Deep Silver. Allerede i desember i fjor ble det klart at planen var å låse modusen til forhåndsbestilte utgaver av spillet. Da var det avdøde THQ som sto bak utgiverroret.
Standard praksis
Å låse innhold til førsteopplag av spill, eller til forhåndsbestillinger er noe som har blitt mer og mer vanlig blant de største titlene. I 2011 Batman: Arkham City var planen å låse Catwoman-innholdet til ferske kopier, mens de som kjøpte brukt måtte åpne portemonéen. Dette ble derimot hindret av at GameStop like gjerne slang inn en ekstra kode med de brukte utgavene.
Et annet kontroversielt tilfelle av innholdslåsing skjedde i 2012, da BioWare og EA gjorde noe liknende med figuren Javik. Kjøpte man brukt måtte man punge ut, selv om figuren – som var en av Mass Effect-universets mest unike figurer – var langt fra ubetydelig i det store og hele.
Les også: Joachims blogginnlegg om sesongpass Les også: Kommentar om forhåndsbestilling – Blir du lurt?