Den slemme anti-funken har stjålet de 12 funkalbumene til den mektige Funkopotamous. Uten disse vil all harmoni og balanse svinne hen og verden vil stupe ut i kaos og ufred. Som verktøy for å klare dette livsviktige oppdraget har du tre karakterer å velge mellom. Den første er ToeJam. Han er en habil rapper som henger mye sammen med kompisen Earl. Mens ToeJam er en liten spjæling er Earl en kraftig kar som vel kan minne litt om en forvokst laban seigmann. Ny i dette spillet er tredjemann i gjengen, eller tredjekvinne om du vil, Latisha. Hun er den rappkjeftede rapperdama som holder ToeJam og Earl i ørene de gangene det trengs. Det er også hun som utgjør hjernen i gjengen.
Når de en dag blir innkalt til sjefen sjøl, den mektige Funkopotamous, skjønner de at noe er i gjerde. De må reise til jorda for å finne igjen de stjålne platene. Våre tre helter setter av gårde mot jorda i en forrykende fart, hva skulle man vel gjort uten superraske romskip? Spillet er delt opp i flere verdener, hver av disse fungerer som samleplasser for dører til forskjellige oppdrag. Du finnes en grassverden, en snøverden, en byverden og en ørkenverden. Innenfor hver av disse verdenene finner du en stor mengde dører som leder til forskjellige oppdrag. Typiske oppdrag i TJE går ut på å samle gaver, bekjempe psyko heiadamer, gale kjærlighetstyggende småjenter og gitarspillende kugutter. Ofte skal du finne en gave et sted på brettet for så å levere den til en person et annet sted på samme brett. Når du har gjort det er det om å gjøre å komme seg til utgangen raskest mulig. Utgangen er en magisk heis som bringer det sikkert og trygt tilbake til vennene dine.
Funkadelisk ghettoblaster
I din kamp mot jordboerne, som av en eller annen grunn er litt skeptiske til en utenomjordisk kar med tre bein, har du en rekke virkemidler. Det enkleste er å bruke funk-fu, rene fysiske angrep. Videre kan du skyte noter fra den magiske ghettoblasteren din eller du kan danse om kapp med jordboerne. Når du har klart å vinne over dem på en av måtene nevnt ovenfor vil de følge funkens lærdom og levemåte. Dette symboliseres ved at de får en diskokule svevende i lufta over seg. I det hele tatt ganske sært, sært men morsomt.
Nøkkelen til å åpne nye oppdrag er nettopp det, nøkler. Disse samler du underveis i oppdragene, eller på samlingsverdenene med alle dørene. Hvor mange nøkler du trenger for å åpne en dør står på et skilt over døren. Det er slik at desto flere nøkler du trenger for å åpne en dør desto vanskeligere er oppdraget på innsiden av den døren. For at oppdragene skal bli noe enklere plukker du opp pakker underveis. Disse pakkene kan inneholde alt fra sprettsko eller vinger til mat eller rakkettrulleskøyter. Når du aktiverer et hjelpemiddel kommer det en liten stoppeklokke oppe i venstre hjørne av skjermen som teller ned. Det er nemlig ikke ubegrenset hvor lenge du kan benytte deg av det. Som en liten avveksling fra de vanlige oppdragene har det blitt lagt inn en rekke små minispill. I disse minispillene skal du gjøre alt fra å hoppe fra hustak til hustak ved hjelp av sprettsko til det å banke opp gale eggverpende høner. Det blir bare sprøere og sprøere. Da er det godt at slike minispill gjør det enda litt morsommere.