I dag, etter det som virker som hundrevis av uinspirerte Tomb Raider-etterfølgere, er det lett å glemme nøyaktig hvor fantastisk det første spillet i serien var da det kom på markedet i 1996. Den eventyraktige stemningen, det intelligente designet og det velutviklede kontrollsystemet gjorde spillet til en umiddelbar suksess, og førte til at Lara Croft ble den første spillfiguren som virkelig ble kjent både i og utenfor spillmiljøet.
Mannen bak Tomb Raider-konseptet, Toby Gard, forlot Eidos kort tid etter at det første spillet kom i salg. Grunnen var at han ønsket seg mer kreativ frihet, og at han ikke synes noe om Eidos sitt ønske om å lage en etterfølger på under ett år. Gard startet så sitt eget spillutviklingsselskap, Confounding Factor, og konsentrerte seg om et nytt prosjekt: Sjørøverspillet Galleon.
Syv år senere kom Galleon ut, til en plattform som ikke engang eksisterte da spillutviklingen startet, og til et spillpublikum som ikke akkurat gikk mann av huse for å skaffe seg spillet. Gamer.no gav det karakteren 5, og til å ha vært under utvikling så lenge må spillet sies å være en skuffelse. Rapportene vil ha det til at Confounding Factor allerede har avsluttet virksomheten sin, og den nyeste pressemeldingen Eidos har sendt ut later til å bekrefte dette.
De forteller nemlig at Toby Gard har returnert til selskapet, og at han nå vil jobbe på det neste Tomb Raider-spillet sammen med Crystal Dynamics. Dette ser ut til å være gode nyheter for tilhengere av serien, og vi får håpe at det betyr at Tomb Raider 7 (som i følge ryktene skal komme til sommeren neste år) finner tilbake til den magiske spillopplevelsen originalen klarte å levere.
Vi vil komme med mer informasjon om Tomb Raider 7 etter hvert som vi får den.