Nordiske spill hedret i går

To utmerkelser til Mirror's Edge

Norske spill blant vinnerne under Nordic Game Awards.

MALMÖ (Gamer.no): Nordic Game Conference er som Nordens miniversjon av den svært populære spillutviklerkonferansen Game Developers Conference i San Fransisco, og trekker årlig over 1000 nysgjerrige privatpersoner, spillutviklere, journalister, studenter og andre spillentusiaster fra hele verden til Malmö for å utveksle erfaring og bygge nettverk.

Englekræsj fikk prisen for beste nordiske barnespill.

Prisutdeling

Arrangementet spenner over to dager, og vi deltok i går på den første dagens arrangement hvor en rekke interessante foredrag ble holdt. Høydepunktet var en felles middag som ble avsluttet med spillutdelingen Nordic Game Awards, hvor et panel av bransjefolk fra hele Norden, inkludert Dagbladet.nos Snorre Bryne, stemte på sine favoritter i fem ulike kategorier.

Den første prisen som ble delt ut var «beste nordiske barnespill, og til tross for tøff konkurranse så greide det kritikerroste norske spillet Englekræsj å komme seirende ut av striden. Dette fargerike eventyrspillet for barn fra seks til tolv år, utviklet av drammensbaserte Ravn Studio, vant fordi det i følge juryen er «enkelt å komme inn i for både barn og voksne, samtidig som det er vel utført og variert og forståelig selv for de som ikke snakker norsk».

Mirror's Edge ble den store vinneren.

En av de mer åpne kategoriene i år var «beste artistiske prestasjon», hvor både Age of Conan og Englekræsj var nominert av norske spill. Vinneren ble imidlertid suksesspillet Mirror's Edge fra EA Dice. Dette ble lovprist for å ha en unik grafisk stil og være umiddelbart gjenkjennelig, og dro hjem prisen på grunn av de iskalde linjene av skandinavisk design, atmosfæren og måten det visuelle og lyden glir sammen i en holistisk opplevelse.

En annen åpen kategori var prisen for nytt talent, som skal deles ut til et prosjekt som ikke må være perfekt, men fylt med ambisjon, mot og en sterk visjon. Også her hadde Norge en nominert i spillet Skybound av Tumbleweed Interactive, som faktisk maktet å gå helt til topps. Begrunnelsen fra fagjuryen lyder som følger:

– Årets vinner har gjort et flott konsept til et elegant «casual»-spill som drar nytte av sin valgte plattform. Skybound maner frem den gamle maniske jakten etter toppresultater, og juryen liker også forbedringene som har blitt gjort på spillet etter å ha lyttet til brukerne sine. Vi er spente på å se hva de kan utrette i fremtiden.

iPhone/iPod-spillet Skybound fikk utmerkelsen «beste nye talent».

Skybound er et lettfattelig spill til iPhone og iPod Touch hvor du må plassere skyer på skjermen med fingeren for å få en ball til å skyte fart. Målet er å komme seg så høyt oppe som mulig.

Svensk vinner

Den mest prestisjetunge prisen av dem alle var naturligvis «beste nordiske spill», og med populære titler som Age of Conan, Bionic Commando: Rearmed og Mirror's Edge blant de nominerte ble rommet naturligvis preget av en intens spenning. Sistnevnte endte til slutt opp med sin andre pris for kvelden, denne gangen fordi:

– Å ta risikoer gir avkastning, og vinnerspillet var et lite sjansespill. Det tar en konkurransefylt sjanger og kombinerer den med en klar artistisk visjon og innovativt gameplay. Sjeldent har en slående distinkt grafisk stil forbedret en spillopplevelse så trofast hele veien tidligere. Årets beste nordiske spill deler mange likheter med Skandinavia: det er kaldt, det er ingen mennesker i gatene og hvis du finner folk vil de definitivt ikke prate med deg.

Mot slutten av seremonien delte også juryen ut en spesialpris fordi de følte at et spesielt spill manglet på listen over årets nominerte:

– Dette enmannsspillet er overveldende originalt, men på sin egne subtile og sjarmerende måte. Spillet er både et fantastisk spill og en fantastisk åpen lekeplass, og tvinger spillerne til å tenke utenfor alle rammer. Dette spillet er så godt som din egen fantasi.

Ærespris til fysikkspillet Crayon Physics Deluxe.

Vinneren av årets spesialpris ble derfor gåteløsningsspillet Crayon Physics Deluxe, fra den finske utvikleren Petri Purho, også kjent som Kloonigames. Her skal man ved hjelp av en tegnestift og avansert fysikksimulering føre en ball gjennom stjerner plassert på utfordrende steder.

Denne æresprisen satte strek under første halvdel av et flott arrangement, og den svært imponerende lista over nominerte uthever hvor verdensomspennende og godt det nordiske spillmiljøet begynner å bli. Det er riktignok en liten stund til norske spillutviklere kan måle seg med våre naboer hos söta bror ennå, men to premier og en rekke nominasjoner viser at miljøet her til lands slettes ikke er til å kimse med heller.

Se opp for flere saker fra Nordic Game Conference i tiden som kommer.

Diskutér artikkelen i forumet

Siste fra forsiden