Den uavhengige, belgiske spillutvikleren Larian Studios har opplevd suksess med rollespillene i Divinity-serien, og jobber for øyeblikket med to nye rollespillprosjekter.
Vi vet fortsatt svært lite om spillene, men det ene skal være et rollespill hvor handlingen sees ovenfra, og hvor inspirasjonen er hentet fra Baldur's Gate og det originale Divine Divinity. I en februar-datert forumpost fra studiosjef Swen Vincke beskrives spillet som «Divine Divinity i moderne klær».
Det andre skal være mer likt The Dragon Knight Saga, altså et tredjepersons rollespill med actionfokusert kamp og (svært utvidede) drage-elementer. Vincke lover at de har ambisiøse og unike planer for spillet, og i februar regnet han med at potensielle utgivere ville tro Larian var en gjeng galninger når de fikk høre om spillet.
Det har tydeligvis ikke vært noen hindring, for etter å ha vist frem begge prosjektene på Game Developers Conference i San Fransisco kan Vincke fortelle at de har fått avtaler i orden på begge to, og at vi derfor kan begynne å glede oss allerede.
Siden det gikk lettere enn Larian forventet å få utgiveravtaler om de to spillene, brukte Vincke en god del tid på å forsøke å overtale utgiverne de hadde møte med om å støtte et prosjekt han kaller «The Very Big RPG That Will Dwarf All Other RPGs».
Dette er rett og slett studioets drømmespill, og for å få utgiverstøtte til spillet forklarer Vincke hvor lite ressurser de hadde da de laget The Dragon Knight Saga, som likevel endte opp som et gigantisk og kritikerrost rollespill. Logikken hans er at hvis de hadde fått samme type budsjett som de andre store rollespillutviklerne opererer med, ville de kunne gjøre noe ekstremt.
Uheldigvis gikk ikke dette så bra. Vincke forteller:
– Det er fortsatt vanvittig å se hvor lite utgiverne forstår rollespill, og rollespillmarkedet generelt. De store utgiverne ser på rollespillet som noe fremmed og ukjent. Feedbacken jeg fikk var «vi gjør ikke rollespill», «vi gjorde et rollespill en gang, og alle de involverte ble sparket», «rollespill er veldig hardcore, og vi er ikke så interessert i hardcore-spill lenger», «vi er ikke aktive på det området lenger». og så videre.
Han fortsetter:
– I noen tilfeller må vi lese dette som at «vi har ikke penger, og ser etter utviklere vi ikke må betale», «vi har penger men ønsker å beholde dem, så det siste vi vil gjøre er å bruke dem på et rollespill», eller «prosjektbeskrivelsen har ikke ordene sosial, gratis og mikrotransaksjoner, så det blir garantert en fiasko», men i andre tilfeller handler det rett og slett om at de ikke forstår det. Og det er synd.
Vincke håper imidlertid at de to nye prosjektene deres, samt The Dragon Knight Sagas videre salgstall, vil sette utvikleren i en posisjon hvor de kan stable på plass budsjettet for å lage «The Very Big RPG That Will Dwarf All Other RPGs» selv.