Train Fever er et kommende økonomisk strategispill der du må tjene penger på transport av varer og folk via jernbane og vei. Spillet starter i 1850, og i ekte Transport Tycoon-stil må du bygge jernbaner og stasjoner, kjøpe og drifte ulike kjøretøyer og så videre.
Simulert økonomi
I en rimelig fersk bloggpost forteller utviklerne litt om hva slags varer du kan forvente å frakte. Det finnes i utgangspunktet fire typer råvarer – jern, kull, tømmer og olje – som utvinnes på ulike steder i verden. Det finnes også industri, som foredler disse råvarene til produkter som folk kan bruke, og butikker som selger produktene til kunder.
Industribygninger er avhengig av både ansatte og råvarer for å kunne vokse, mens butikker er avhengige av produkter og kunder. Det betyr at du ikke bare kan tjene penger på smarte ruter, men også føre til at samfunnet rundt deg vokser og dermed tilbyr nye inntjeningsmuligheter senere.
Både varer og folk kan utnytte seg av flere ledd i transportsystemet ditt. En vare kan for eksempel fraktes med tog en del av ruten, og så fortsette til destinasjonen med lastebil.
Utviklerne beskriver modellen de bruker som enkel, men samtidig realistisk. De mener den vil gjøre at spillet er moro og lett å forstå, samtidig som den tillater en ganske komplisert simulering av verden. Samtidig skal systemet være laget slik at det er lett å legge til nye elementer, slik som ekstra råvarer, senere.
Det er ikke klart når Train Fever skal lanseres, men utviklerne har vært ganske åpne under utviklingen og lagt ut mange interessante poster om systemene i spillet. De har også svart på brukernes spørsmål og innvendinger. Det er ingen planer for «early access»-lansering, men spillet vil blant annet bli tilgjengelig på Steam.
Klassiske Transport Tycoon ble forøvrig nylig lansert for mobile plattformer. I fjor kom også et annet nytt spill i sjangeren, nemlig Cities in Motion 2.