Tilbakeblikk

Tilbakeblikk: Sensible World of Soccer

Vi tar en titt på kongen av nittitallets fotballspill.

1: Side 1
2: Side 2

Solid grunnlag

Sensible World of Soccer var ikke et frittstående gullkorn som bare dukket opp på markedet sånn uten videre. I stedet var det, i likhet med dagens fotballspill, et resultat mange av år med fikling og forbedringer av et solid fundament, samt hard konkurranse om fotballspillernes gunst.

Drillos versjon 1.

Spillet ble laget av den britiske utvikleren Sensible Software, som var kjent for fantasifulle spill i mange ulike sjangre. Hvis du eide en Commodore 64 eller Amiga på åtti- og nittitallet er det så godt som umulig å tenke seg at du ikke har prøvd – og elsket – ett eller flere av spillene deres. Eksempler inkluderer det absurde, sideskrollende actionspillet Wizball, det taktiske skytespillet Cannon Fodder, det humoristiske strategispillet Mega-Lo-Mania og det innovative og brukervennlige spillskaperverktøyet Shoot'em'up Construction Kit.

Fundamentet for Sensible World of Soccer ble lagt allerede i 1988, da Sensible Software lanserte Microprose Soccer i samarbeid med den amerikanske spillutgiveren Microprose. Dette var et av spillene som introduserte fugleperspektiv-kameraet, og det kunne skilte med svært lettlært kontroller, rask spillflyt, pen grafikk, smarte motspillere og et veldig lekkert reprisesystem. Ikke bare var spillet ekstremt spillbart, men det introduserte også en funksjon som skulle komme til å bli synonym med Sensibles fotballspill, nemlig muligheten til å skru ballen («banana shot»).

Microprose Soccer var imidlertid langt fra det mest populære fotballspillet på åttitallet. Den æren var det Kick Off, fra Sensibles erkerival Dino Dini, som fikk. Dette ekstremt raske fotballspillet kom i 1989, og ble en farsott hos fotballinteresserte gamere. Kick Off brukte omtrent samme synsvinkel som Microprose Soccer, men gjorde én ting veldig annerledes. Jeg nevnte hvordan ballen i Sensible World of Soccer ikke var «limt» til fotballspillerens bein – vel, Kick Off var spillet som for første gang gjorde ballen uavhengig av fotballspilleren. Dermed ble realismen økt betraktelig, og ballkontroll ble et genuint viktig aspekt av fotballspillene.

Microprose Soccer.

Dino Dini og utgiver Anco fulgte opp med Kick Off 2 allerede året etter, og en rekke små og store forbedringer gjorde dette spillet til en enda større suksess enn forgjengeren. Omtrent samtidig ble Player Manager lansert; et managerspill der man fikk spille kampene ved hjelp av spillmotoren fra Kick Off 2. På dette tidspunktet var Dino Dinis fotballspill like ledende som FIFA-serien er i dag, og selv om de fikk nok av konkurranse (på åtti- og nittitallet florerte det av ulike fotballspill på alle formater) klarte ingen å danke dem ut.

Det vil si, ingen andre enn Sensible Software. I flere år hadde de fokusert på å lage spill i andre sjangre, men i 1992 gikk de tilbake til fotballspillene. De lanserte Sensible Soccer, som ble en umiddelbar klassiker. Sensible Software hentet rikelig med inspirasjon fra Kick Off 2, men de forbedret også oppskriften kraftig. Spillet serverte et raskt og vanedannende fotballgameplay som var enklere å lære enn Kick Off 2 blant annet fordi det var lettere å holde kontroll over ballen. Spillet trakk dessuten kameraet enda høyere opp i luften, og gav deg et virkelig fugleperspektiv.

Sensible Soccer ble en plattform som Sensible Software bygget videre på, litt som dagens utviklere av FIFA og PES tar utgangspunkt i årets fotballspill når de begynner utviklingen av neste års spill. For alle unntatt de mest erfarne er det vanskelig å se forskjell på skjermbilder fra Sensible Soccer og Sensible World of Soccer – så like er de. Av store funksjoner er det kun managermuligheten og den enorme spillerdatabasen som virkelig skiller de to spillene. Sensible Soccer hadde cirka hundre lag – helt kurant for datidens spill, men det bleknet fullstendig sammenlignet med oppfølgeren.

Fotballrivalen Kick Off.

Ellers var forandringene generelt små, men absolutt merkbare. Mange Sensible Soccer-veteraner brukte en stund på å venne seg til endringene mellom de to versjonene, men de aller fleste av dem endte likevel opp med å bytte ut sitt gamle «Sensi» til fordel for nye «SWOS».

Flere gode år før fallet

Etter Sensible World of Soccer gjorde Sensible Software akkurat det samme som dagens fotballspillutviklere: De fulgte opp med en videreutviklet oppfølger året etter. Sensible World of Soccer 95-96 inkluderte skarpere datastyrte motstandere og enkelte nye funksjoner, slik som muligheten til å skru ballen også i pasninger langs bakken. Men i all hovedsak var det en oppdatert spillerdatabase som var trekkplasteret, akkurat som i dag.

Les også
Alt klart for terrengkjøring med Spintires

Spillet fikk en lignende oppgradering ett år senere, i form av Sensible World of Soccer 96-97. Denne gangen var nyhetene enda færre, og kynikere vil nok påstå at utgivelsen fremsto som et siste forsøk på å tjene penger på kongen av 2D-fotballspillene i en tid der tredimensjonale polygoner også var forventet på fotballbanen. Andre utgaver av spillet inkluderte European Championship Edition og International Champions.

Sensible Soccer: European Championship Edition. Rimelig lik originalen. Vis mer

Med Sensible Soccer '98 fikk serien et nytt spill utviklet fra grunnen av, med tredimensjonal grafikk. På tross av at spillerne nå var tredimensjonale beholdt spillet den samme synsvinkelen, og Sensible Software forsøkte å være så trofast som mulig mot det originale spillkonseptet. Det nye spillet fikk imidlertid aldri noen særlig høy status på fotballspillmarkedet; seriens tilhengere foretrakk de todimensjonale originalene og nye spillere lot seg heller friste av serier som Actua Soccer, International Superstar Soccer og EAs FIFA-serie, som alle bød på lekrere og mer TV-aktig presentasjon.

Sensible Soccer '98 ble Sensible Softwares siste spill. Utvikleren jobbet med et ambisiøst og kontroversielt prosjekt som het Sex 'n' Drugs 'n' Rock 'n' Roll, som i utgangspunktet skulle utgis av Time Warner. Men da deres spillsatsning ble solgt til GT Interactive ble spillet droppet av de nye eierne, og Sensible Software kom seg aldri helt på beina igjen. Restene av den tradisjonsrike utgiveren ble kjøpt av Codemasters, som etter flere år gjorde et halvhjertet forsøk på å gjenopplive Sensible Soccer-serien med Sensible Soccer 2006 – et spill som i dag er mest kjent for sine teleporterende keepere.

Året etter lanserte Codemasters Sensible World of Soccer på Xbox Live Arcade. Dette spillet var basert på koden til Sensible World of Soccer 96-97, og var derfor svært trofast mot klassikeren fra nittitallet. Grafikken og lyden hadde fått seg et velfortjent ansiktsløft, men ellers var opplevelsen i stor grad den samme. Litt synd er det at spillet aldri kom til PSN og at PC-versjonen ble kansellert, men om du har en Xbox 360 og fortsatt ikke har fått med deg nittitallets ubestridte fotballkonge er Sensible World of Soccer på XBLA definitivt å anbefale.

Les også: Fotballspillenes utvikling fra 1980 til i dag
Se også: Her er alle nyhetene i FIFA 12
Les også: Demo av FIFA 12 og PES 12

1: Side 1
2: Side 2
Ledige stillinger
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (16)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Daggy
14 år siden

Legendarisk spill! Husker når man klarte å skru ballen i mål, en herlig følelse. Har hatt det på XBLA i flere år, tar det frem av og til:)

Feskinger
14 år siden

Flott å se deg tilbake på hjemlige trakter, Joachim!

Godsaker
14 år siden
Spillet serverte et raskt og vanedannende fotballgameplay som var enklere å lære enn Kick Off 2 blant annet fordi det var lettere å holde kontroll over ballen.

 

Makan! Enklere å lære liksom. :p

Det var Kick-Off 2 som var kongen! Var nok det spillet som ble spilt mest på Amigaen her.

Riboflavin'
14 år siden

Hadde Sensible Soccer på Sega Game Gear. :) Det så rimelig likt ut bortsett fra at man så et litt mindre utsnitt av banen pga mindre oppløsning.

Auto Asmodeus
14 år siden

For meg var det Kick-Off 2 for alle pengene. Dro frem Sensible Soccer av og til, men det var mest pga alle mulighetene man hadde som f.eks manager modus og egenlagde serier og turneringer.

 

Lasta ned Sensible Soccer ifjor til Xboxen og spilte det bare et par timer før jeg ble lei, desverre..

 

'edit: men da Amiga Format hadde Sensible War of Soccer eller noe klarte jeg ikke å legge det fra meg. Det var rett og slett Sensible Soccer med Cannon Fodder gutta og en granat som ball. Fantastisk!

Siste fra forsiden