Assasin's Creed (tidligere kjent som Project Assasin) er under utvikling hos folkene bak stortitler som Prince of Persia og Splinter Cell, og spillet har allerede fått mye oppmerksomhet på grunn av sitt innovative kontrollsystem. Designfilosofien til utviklerne går ut på å bringe så mye realisme som mulig inn i spillverdenen, slik at det er lettere å spille for folk som ikke er kjent med de vanlige "reglene" som gjelder for spill.
Det betyr at når spillfiguren hopper, vil han ikke klare å hoppe lengre enn et menneske ville gjort det. Det vil heller ikke være mulig å snu seg i lufta eller "dobbelthoppe". Hvis han skal klatre opp en vegg, kan han kun gjøre det om det faktisk er noe å holde seg fast i. Kontrollsystemet er også laget så enkelt som mulig for nye spillere - ved å bruke den venstre stikken kontrollerer du bevegelser, og knappene styrer kroppsdeler.
Assasin's Creed foregår i 1191, midt i det tredje korstoget, hvor kristne europeiske riddere dro ned til Arabia for å krige mot de muslimske rikene som hadde kontroll over dagens Israel. Som medlem av et hemmelig brorskap, er målet ditt å stoppe krigføringen ved hjelp av alle tilgjengelige midler. Brorskapet tar ikke parti, og ser på begge partene som fiender.
Yannis Mallat fra Ubisoft Montreal forteller at Assasin's Creed vil ta videospillopplevelsen slik vi kjenner den i en helt ny retning. Håpet er at spillet vil fange publikum på samme måte som en episk roman eller film. Ved hjelp av nytt gameplay, avansert grafikk og en sofistikert historie planlegger Ubisoft å levere en episk opplevelse som vil flytte grenser i actionsjangeren. Assasin's Creed lanseres til neste år.