Feature

Tilbake til begynnelsen

Hva startet egentlig utviklere som Naughty Dog, Blizzard og Codemasters med?

1: Side 1
2: Side 2
The Lost Vikings.

Blizzard

Blizzard er sannsynligvis verdens mest kjente og mest populære spillutvikler. I dag lever de svært godt på MMO-fenomenet World of Warcraft, samtidig som kjerneseriene Starcraft og Diablo sørger for at de fortsatt er relevante for de av oss som ikke lenger synes massive flerspillerspill er så interessante.

Da Blizzard ble grunnlagt av Michael Morhaime, Allen Adham, and Frank Pearce i 1991 het selskapet Silicon & Synapse, og det skulle gå flere år før de gikk over til å bruke navnet Blizzard. Deres første prosjekter var enkle overføringer av spill fra en plattform til en annen, på oppdrag for andre utgivere. Men deres første egenproduserte tittel kom i 1992, og som forventet var det et spill som holdt en svært høy kvalitet.

Bildene er fra Amiga-versjonen.

Spillet het The Lost Vikings, og fulgte de tre vikingene Olaf, Erik og Baleog, som opplevde alle vikingers store skrekk: Å bli kidnappet av romvesener. Dette var et sideskrollende plattform/hjernetrimspill hvor du vekslet på å kontrollere de tre tapre vikingene. Hver av dem hadde unike egenskaper som måtte brukes for å komme forbi de intrikate utfordringene utviklerne hadde laget. Baleog kunne drepe fiender med sverd og pil-og-bue, Erik kunne løpe, hoppe og slå inn svake vegger, mens Olaf kunne blokkere fiendene og angrepene deres med skjoldet sitt, og også bruke det som en slags hangglider.

The Lost Vikings ble en suksess på et bredt spekter av plattformer, og fikk også en oppfølger etter hvert. Men det var i 1994 Blizzard fikk sin første virkelig store hit, nemlig det innovative strategispillet Warcraft: Orcs & Humans. I 1996 kjøpte de Condor Games, som ble hetende Blizzard North, og samme år lanserte de actionrollespillet Diablo. Året etter kom Starcraft på markedet, og med trekløveret Diablo, Warcraft og Starcraft er det ikke rart at eldre titler som The Lost Vikings gikk i glemmeboken etter hvert.

Castle Ravenskull.

Reflections

Driver-serien fikk et overraskende heftig comeback i høst, og utvikleren bak spillet er en av de eldste gjenlevende, britiske spillutviklerne. Reflections ble dannet av Martin Edmondson i 1984, og fokuserte i starten på å lage spill til de ulike mikrodatamaskinplattformene som var så populære i Europa på åttitallet.

Reflections har mange kjente klassikere på rullebladet, men deres første spill har du sannsynligvis aldri hørt om. Det het Castle Ravenskull, og kom til den relativt obskure, britiske datamaskinplattformen BBC Micro. Spillet ble gitt ut av Superior Software, som faktisk lanserte en oppdatert PC-versjon av spillet som «shareware» i 2003. Denne er kompatibel med nye operativsystemer, inkludert Windows 7.

Bildene av dette BBC-spillet er hentet fra Wikipedia.

Ravenskull er et actioneventyr hvor handlingen sees ovenfra. Du får velge mellom fire hovedpersoner – en trollmann, eventyrer, kriger og en alv – og utforske det mystiske slottet Ravenskull. Her må du bekjempe monstrene som bebor de labyrintaktige gangene, mens du leter etter de fire delene av et magisk krusifiks som har blitt stjålet av slottets onde eier, Baron Strieg. Selv om Ravenskull ikke er spesielt kjent i dag, regnes det som et av de bedre BBC Micro-spillene fra åttitallet.

Den første virkelige storhiten fra Reflections kom imidlertid på Amiga. Det var Shadow of the Beast, et sideskrollende actioneventyr som imponerte sokkene av folk på åttitallet. Sammen med titler som Defender of the Crown var Shadow of the Beast med å selge millioner av Amiga-maskiner. Og noen år senere laget Reflections nok et spill som var med å selge spillsystemer; med Destruction Derby i 1995 var det Sonys PlayStation som fikk god drahjelp av Reflections. Det første Driver-spillet kom i 1999, og siden den tid har den tradisjonsrike utvikleren hatt både opp- og nedturer. Studioet eies i dag av Ubisoft.

Les også
ArmA 3-utviklere arrestert i Hellas
Ski Crazed.

Naughty Dog

Med ukens lansering av Uncharted 3 er Santa Monica-baserte Naughty Dog nok en gang i rampelyset. I dag eies selskapet av Sony, og de har i lang tid vært kjent for å lage populære, PlayStation-eksklusive spill. Men da studentene Andy Gavin og Jason Rubin startet selskapet, som JAM Software i 1986, var det datamaskinen Apple IIgs de lagde spill for.

Naughty Dogs første spill het Ski Crazed, og var egentlig temmelig svakt. Faktisk holdt spillet på å bli droppet, ettersom disketten med originalversjonen (med det stilige navnet Ski Stud) ved en feiltakelse ble overskrevet da Andy Gavin kopierte en haug piratspill på disketten. Men etter en helg(!) med programmering hadde han klart å gjenskape spillet omtrent slik det var da det forsvant. Etter litt ekstra finpuss var det klart for utgivelse.

Bilder fra spllet på Apple II.

I Ski Crazed var målet å komme seg helskinnet utfor en serie halsbrekkende utforløyper. Disse var fulle av snøfonner, porter og andre hindringer som du helst måtte unngå å treffe. Det var også mulig å få ekstra poeng ved å utføre triks, og det endelige målet for spillet var å vinne Ooh La La-mesterskapet som fant sted ved Mount Kilmanjaro. Et interessant element var at spillet kom med et enkelt redigeringsverktøy som lot spillerne lage egne utforløyper.

Ski Crazed ble utgitt av et lite selskap som het Baudville, og ble ingen kjempesuksess. Det var da Naughty Dog kom i kontakt med Electronic Arts at tok steget inn blant de store gutta. Med eventyrlige titler som Keef the Thief og Rings of Power viste de at de kunne lage skikkelige kvalitetsspill, og disse titlene regnes fortsatt som klassikere. I 1996 kom PlayStation-klassikeren Crash Bandicoot, og i 2001 introduserte Naughty Dog radarparet Jak og Daxter. Etter et plattformfokusert tiår ga de ut det første Uncharted-spillet, Drake's Fortune, i 2007. Uncharted-serien ble raskt til en av de aller viktigste PlayStation 3-eksklusive seriene, og salgstallene for det ferske tredje spillet forventes å bli skyhøye.

Les også:

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden