Total War-motoren, som har vært i utvikling i over 2 år, gjør det mulig å bringe episke storslag til din skjerm, på en måte som aldri tidligere har blitt vist i et spill. Spilleren tar kontroll over opp til 10.000 krigere, proppet med polygoner, detaljer og animasjoner. Spilleren får mulighet til å krige mot legendariske herskere, som f.eks. Julius Caesar, Hannibal og rebellen Spartacus.
Hundrevis av tropper er tilgjengelig, inkludert blant annet gladiatorer, elefanter og andre barbariske horder. I tillegg kommer våpner som blant annet katapulter med og uten flamme. Alle de ulike enhetene kan brukes i over 10.000 unike slagmarker, basert på typografien i Europa og Nord-Afrika. Men krig er ikke eneste løsningen i dette spillet. Også politikk og diplomatikk fyller en viktig del av gameplayet, og målet om å bli keiser.
- En av de største utfordningene med Rome: Total War, var å få folk til å tro det de så når vi viste dem spillet. De filmatiske slagene er noe folk aldri før har sett i et spil. Når folk ser skjermbilder av spillet, tror de at vi har vist en cut-scene eller noe som trekker enormt med maskinkrav. Allerede før optimalisering av motorenens ytelse, er systemkravene veldig behagelige, forteller Tim Ansell, adm. direktør i Creative Assembly, som lager Rome: Total War for Activision.
>