Nytt år, nytt spill: Dette har vært en vinnerformel for EA Sports og stort sett alle sportsspill de setter sine føtter i. Så, bør du kjøpe Tiger Woods PGA Tour 11 eller kan du spare grisen til neste gang? Vi drar ned glidelåsen, drar frem kølla og klasker til!
Swing away
Som i alle sportsspill fra EA Sports går den første timen med til å skru, gnikke og tilpasse ens egen skreddersydde karakter. Intet nytt og revolusjonerende her, de vanlige hårsveiser og valg for å tilpasse hver millimeter av karakteren er representert. Gjennom den første veiledning til hvordan kontrollene fungerer og ved første titt på menyen, ser man at mye er blitt gjort i dette spillet fra forgjengeren. I Tiger Woods PGA Tour 11 er det utviklet en rekke moduser og spillvarianter for å spille online mot andre, for de som vil virkelig vil ha utfordringer å bryne seg på.
Som for alle spill med en onlinemodus vil jeg advare mot britiske tenåringer, som er høylydte, irriterende og fandens gode.
Les også: Anmeldelse: FIFA 10
Gjennom å vinne kamper mot andre golfere, gjennomføre treningsøkter og lykkes i ulike utfordringer, vil man premieres med erfaringspoeng, som man igjen bruker til å bygge opp sin spillers egenskaper og attributter. Spill deg gjennom en hel PGA Tour for virkelig å få fart på karrieren, men vit at det ikke er gjort i en håndvending å spille deg opp til et nivå der du kan tukte Tiger Woods og andre golfstjerner. Delta i Ryder Cup, der europeiske golfere klasker hansken i fjeset til amerikanerne og maner til en duell om golfverdenens herredømme. Velg en spiller fra et av lagene og gi deg i kast med alle utfordringene som venter. Ryder Cupen er et velkomment tilskudd til spillet og vil nok glede golffantaster over det ganske land.
Med erfaring dukker også nye klær og utstyr opp til salgs i Pro-shoppen. Hvorfor ikke spenne på seg det norske herrelandslaget i curling sine mye debatterte benklær? Det skal sies at det smerter litt å måtte brenne av erfaringspoeng på klær, men det er nå så.
Everything’s gone green
"True-aim" er en ny siktefunksjon jeg ikke i noen særlig grad ser behovet for. EA Sports har det med å prøve seg på nyvinninger i kontrolloppsettene sine og treffer godt iblant, andre ganger ikke like mye. Fight Night Round 4 hadde et "skill stick"-system som for meg var like logisk som jihad, mens de i FIFA 10 derimot lyktes godt. Med "true-aim" har spilleren i større grad mulighet til å lese av banen og få mer kontroll, men selv spiller jeg uten å bruke dette i særlig grad, da jeg er vond å vende fra mine gamle vaner.
Mens man spiller vil det også dukke opp GamerNet-utfordringer om man er tilkoblet verdensveven. Her er det ekstra erfaringspoeng å tjene, ved for eksempel å treffe innenfor en viss avstand til flagget på en par 3-bane. Utfordringene krever at man treffer på små marginer, så her er det bare å holde tunga rett i munnen og bruse med fjæra når man klarer det.
EA har hoppet litt frem og tilbake i de siste versjonene av spillet hva gjelder hvordan man bygger og forbedrer karakterens ferdigheter. Forløperen bygde på en særdeles irriterende, men også ganske finurlig gjennomsnittsberegning av hvordan man spiller sammenlignet med det nivået man ligger på. Nå har de gått tilbake til et enklere system der man tjener seg opp erfaringspoeng for alt man gjør og kan bruke disse fritt på ferdigheter eller klær om man vil. Det føles litt tilfeldig å kunne bruke sine erfaringspoeng på hvilke felt man vil, fremfor å få tildelte poeng for de delene av spillet man har prestert bra i, det være seg for eksempel driven eller putten, så her føler jeg faktisk at forløperens poenggivning var et bedre system. Selv om det var langt mer frustrerende å gå ned et hakk på stigen, så var det mer fornuftig og fikk meg til å spille mer skjerpet.
Les også: Anmeldelse: Fight Night Round 4
Albatross
Puttingen er mer realistisk nå, men jeg mestret det bedre før, uten hjelpemidler og annet fjas. Jeg husker en tid da jeg på mesterlig vis klarte å skru inn putter som måtte gå to runder rundt Venus før de snirklet seg inn i atmosfæren og ned i hullet, alt gjort på spissfindig "fingeren i været"-gjetning. Litt av den kjemien føler jeg mangler her – kanskje er det bare meg.
Som med NHL og Fight Night føler jeg at PGA 11 med sine hjelpemidler er i ferd med å velge en vei med "forbedringer" som ikke nødnvendigvis gjør spillet bedre. Det kjennes mer realistisk, men med det er det også en fare for at det blir for realistisk. Det blir mer som en simulator enn et spenningsfylt arkadespill, hvilket nok passer utmerket for golfere som liker sporten for sin bedagelige natur, men for spillentusiaster som meg kan det iblant bli en tålmodighetsprøve. Istedenfor å gå fulle 18 hull, velger jeg som eksempel kun å spille par 3-hullene.
Les også: Anmeldelse: NHL 10
For garvede golfentusiaster vil antakeligvis dette spillet være årets høydepunkt, for det er nok av nyheter og nye spillere til det, deriblant vår egen Suzann Pettersen. Karrieremodusen er blitt oppjustert en smule, slik at det krever litt mer golfkunnskaper for å klare seg godt. Det er flere golfere med og er man koblet til internett får man dagsferske nyheter servert rett på konsollen. Et interaktivt golfer-Mekka rett i sofaen, skulle jeg tro, men for alle andre kan det bli kjedelig, langtrekkelig og i overkant nisjete. De fleste kan la seg underholde av en runde FIFA, dette blir dog litt mer for de med en genuin interesse for golf.
Konklusjon
Tiger Woods PGA Tour-serien yter golfsporten rettferdighet. Det er rett og slett så godt som et golfspill får blitt etter dagens målestokk. Man får et innblikk i golfsporten og lærer viktige råd for hvordan man kan beherske den.
Karrieremodusen lar en bygge opp en spiller fra bunnen av og gjennom en rekke kamper og utfordringer vil man utvikle seg i takt med karakteren. Problemet er at for alle andre enn hardbarkede fans av sporten, så vil golf fort kunne oppfattes som noe kjedelig og langtekkelig. Det krever at man senker farta på hjertepumpa om man skal gå 18 hull uttallige ganger for å forbedre karakteren sin, for en runde golf byr på lite dramatikk og action. All honnør til EA Sports som har klart å lage dette spillet så underholdende som det faktisk er, med tanke på sporten det baseres på.