Anmeldelse

Gran Turismo 7

Tidenes beste bilspill?

Polyphony har lagt all sin kjærlighet inn i dette mesterverket.

Verdig all pomp og prakt.
Sony Interactive Entertainment

Det er søren meg nesten fem år siden Gran Turismo Sport rullet inn i butikkhyllene og landet på en skuffende 6/10 her på Gamer.no. Den gangen roste vi kjørefølelsen og grafikken, men klagde over manglende innhold og lite imponerende menyer. Nå er det endelig duket for et helt nytt og fullverdig Gran Turismo-spill. Sjelden har gapet i kvalitet og innhold vært større mellom to titler, og jeg må si jeg aldri har vært vitne til et bilspill som oser av så mye glede og kjærlighet for biler og racing som nettopp Gran Turismo 7. Men er lidenskap nok til å skape et bra bilspill?

Her går det unna!
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Velkommen til bilverden

Gran Turismo 7s åpning fikk meg nesten til å felle en tåre. Det er ikke noe jeg har kunnet si om noe annet bilspill. Grunnen er en særdeles vakker åpningssekvens som elegant forteller oss om bilhistorien gjennom gamle bilder og sjelfull musikk, fra svart-hvitt-filmer og historiske samtidshendelser, til dagens fargebilder og lynraske motorer. Dette er ikke bare fløff eller noe som nevnes for å proppe opp Gran Turismo som en legendarisk bilspillserie. Jeg nevner åpningssekvensen fordi det oppriktig representerer hele resten av spillet som ligger for dine føtter. Det er noe helt unikt, og sammenlignet med en viss annen serie som er litt mer høylytt og hverdagslig, er Gran Turismo 7 kalkulert, av den gamle skolen på aller beste måte, og fullstendig uredd for å vise seg fra sine beste sider.

Cafeen er et flott tillegg som oser av sjarm.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Gran Turismo 7 tilbyr ingen åpen verden, og du har ingen fancy radiokanal du kan klikke deg rundt på. I stedet får vi her en skreddersydd opplevelse som intet annet bilspill kan måle seg med, selv om opplevelsen nesten finner like mye sted i menyer som på racingbanen.

Hovedmenyen er rett og slett et enestående flott kart med interessepunkter som garasje, forhandlere og racing-arenaer. Her har du alt du trenger for å komme deg ordentlig til rette, selv om visse fasiliteter ikke blir tilgjengelige før du har oppnådd nådd milepæler. Dette skyldes Gran Turismo 7s trofasthet til konseptet om progresjon i mengde og muligheter, der du begynner i det små med relativt trege bruktbiler, men kjører deg opp over tid til å endelig kunne vinne og kjøpe de dyreste og beste bilene.

Sjekk den hovedmenyen da!
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Gran Turismo 7 byr på det nærmeste man kommer en egen kampanje, og denne foregår gjennom spillets Café, en aldeles sjarmerende meny hvor vi blir gitt oppdrag av en svært vennlig eier. Her får vi bokstavelig talt «menyer» med forskjellige biler som vi må anskaffe gjennom å vinne løp. I tillegg får vi interessante innblikk og kommentarer fra kjente bileksperter om de nye bilene våre.

Det er en haug av biler å velge og vrake i. Hvis du har råd, selvsagt.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Like mye innblikk kan du få ved å reise til garasjen din, for her kommer det opp og ned med detaljer om hvordan den og den bilen skiller seg ut, hvordan de fungerer, og hva som eventuelt gjorde eller gjør dem så spesielle. Jeg ante ikke at jeg kunne elske å lese så mye om biler jeg ikke har noe som helst forhold til før nå, men Gran Turismo 7s omfavnelse av bilekspertise og engasjement smitter raskere enn et visst virus fra 2019.

Det hele blir så mye bedre av at enhver meny er omkranset av fantastisk musikk. Her får vi blandinger av klassiske symfonier og hippe beats, og jeg har tatt meg selv i å ikke ville begynne diverse race rett og slett fordi pulsen senkes noen hakk av å bruke noen ekstra minutter i garasjen. Jeg skulle ønske vi fikk den deilige menymusikken i løpene også, men her får vi bare valget mellom rocke-musikk eller ingenting. Det er litt leit, men er en liten ting å klage på sett i det store og hele.

En fantastisk kjøreopplevelse

Skal det være litt bilhistorie med på kjøpet?
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Jeg skal innrømme at jeg har en forkjærlighet for den mer tilnærmingsvennlige kjørefølelsen i for eksempel Forza Horizon 5. Grunnen til det er fordi bilene svinger så fint, og bruken av diverse effekter skaper rett og slett en veldig god fartsfølelse. At man blir kastet inn i kjappe biler med en gang gjør at man får den beste opplevelsen helt fra start i åpne områder med en haug av referansepunkter.

Gran Turismo 7 er nesten det stygt motsatte, men er ikke noe dårligere av den grunn – ting skjer bare litt tregere. Her begynner vi nemlig med å utelukkende kjøre små og kompakte biler. Kanskje føles det for tregt, for noen kanskje svinger ikke bilene så raskt og smidig som du skulle ønske, og prøver du å sladde mister du kanskje fullstendig kontroll over bilen. Det er lett å tenke at Gran Turismo 7 ikke forstår seg på morsom og intuitiv bilkjøringen hvis man hopper av etter en time.

Sjekk de fargene og detaljene da.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Likevel er det her GTs geni viser seg. Ja, det går tregt i begynnelsen. Det er meningen. For etter hvert som du vinner løp, tjener penger og får råd til ikke bare bedre biler, men også bedre deler, får du både mulighet til å forvandle gamle travere til moderniserte doninger og leke deg med helt nye maskiner der hestene får løpe løpsk.

Progresjonen er oversiktlig.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Dette betyr at Gran Turismo 7 tar deg med på en klassereise fra nybegynner til proff. Det vises ikke bare i hvordan bilene ser ut og hvor raskt de kjører, men hvor god kontroll du får over bremsing og svingning, hvilke deler du får bytte ut og hvor effektive de er, hvor høyt hjulene skriker og motoren braker, og hvilke løp du får ta del i rundt omkring i verden. På denne måten får vi oppleve alle aspekter ved racing – både de seigere og smidigere sidene – og det er dette, selve følelsen av å bli merkbart bedre, flinkere, og å få tilgang til flere biler, som bare Gran Turismo gjør på denne måten.

Oversiktlighet som prinsipp

Jeg legger ekstra vekt på GTs progresjonsfølelse fordi den holder seg gjeldende gjennom spillet, men hovedgrunnen hviler nok på at Gran Turismo 7 benytter seg av enkle og forståelige nivåsystemer. Til forskjell fra andre spill hvor penger, poeng, statistikk og farger blir kastet mot deg i hytt og pine, fungerer alt veldig oversiktlig i Gran Turismos verden. Vinner du race? Da tjener du penger, men ikke for mye av gangen. Du mottar til og med erfaringspoeng, men ikke så mange at du glemmer hva tall betyr eller hvor mye du trenger for å oppnå neste ekspertisenivå. Kanskje vinner du en ny bil gjennom et oppdrag. Vel, den sendes rett til en oversiktlig garasje du kan besøke når som helst, og den blir registrert i «menyen» du for øyeblikket fyller ut. Med andre ord føler jeg aldri at jeg mottar arbitrære priser som går inn i en eller annen sparegris jeg kanskje kommer til å knuse på et eller annet tidspunkt.

Sånn kan det gå når man leker seg med fotomodusen.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Sistnevnte blir enda viktigere når vi tenker på at penger (credits som det heter i spillet) er en av måtene du faktisk kommer deg videre på. Valutaen kan brukes til å kjøpe nye biler og -deler, men det vil ta tid før du faktisk får råd til noe som virkelig skriker «vroom». Penger er dermed noe du må tenke deg godt om før du bruker, noe som gjør at man gleder seg til den dagen man får råd til de ordentlig dyre bilene som venter i den stilige butikkmenyen.

Himmelen blir sjelden vakrere.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Dette betyr slettes ikke at dine gamle biler nødvendigvis blir ubrukelige. Dette skyldes for det meste to ting. Den første er at så godt som alle løp i Gran Turismo 7 krever at du benytter deg av biler i en viss klasse eller av en bestemt sort. Med andre ord kan ikke en fullverdig formel-1-bil totalt utklasse en Cooper Mini i et ordinært race. For det andre kan dine gamle biler bli betraktelig oppgradert hvis lommeboken strekker til, og gjør at det du opprinnelig tenkte var en litt treg kjerre får pustet helt nytt liv i seg. Det er ikke bare morsomt for fartens skyld, men også fordi det gjør at man fortsatt får bruk for sin favorittbil også i fremtiden.

Det blir ikke stiligere enn dette

Gran Turismo 7 er nesten like mye stil som det er kjøring. Et av punktene hvor denne dedikasjonen til bilene kommer sterkest frem er i spillets enorme fotomodus som ble introdusert med GT Sport. Nå er denne modusen tatt et steg lenger, med flere muligheter knyttet til lokasjoner, biler, og effekter knyttet til kamerainnstillinger. Magien her er delvis at bilene man eier kan bli plassert inn i ekte landskap og andre bakgrunner, og ved å manipulere lys, filtre og andre faktorer kan man skape bilder og øyeblikk som ser nærmest ekte ut.

Det betyr faktisk noe å samle pokaler.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Som med alle andre GT7s aspekter foregår flerspilleren i egne fasiliteter på kartet, og disse må faktisk låses opp etter noen timers spilling. På grunn av at spillet ikke er åpnet for publikum helt enda har dette vært en vanskelig del å teste, men likevel vet vi hva vi har i vente. Her skal daglige løp og andre turneringer holde deg engasjert, og i motsetning til usiviliserte bilspill har Gran Turismo 7 regler for hvordan man kan kjøre som en profesjonell utøver. Du mister nemlig blant annet stilpoeng for å krasje i og unødvendig hindre andre sjåfører i å komme seg frem. Dette betyr at GT7 ikke bare gir deg en rang som har mye å bety for hvilke ligaer og nivåer du får spille i, men også hvor sportslig du anses å være. For et spill som bryr seg så mye om stil og smidighet, er det godt å se at sivilisert kjøring fortsatt står på agendaen.

Konklusjon

Sjelden kommer det bilspill som trollbinder og imponerer så mye som det Gran Turismo 7 gjør hvert eneste øyeblikk. Etter GT Sport var jeg noe redd for at utvikler Polyphony hadde glemt mange av sine gamle triks, men det viser seg å være fullstendig feil. At GT Sport var et mindre fullkomment spill var litt av meningen, men det gjorde ikke noe mindre vondt av den grunn.

Derfor er det litt ekstra stas at Gran Turismo 7 slår så til de grader tilbake, og klaffer til med det desidert beste spillet i serien. Med vakre menyer som sjarmerer, fortreffelige opplæringsmoduser og introduksjoner, et hav av biler og baner å oppleve, et massivt antall egenjusteringsmuligheter og fortreffelige melodier som omkranser det hele, ender Gran Turismo 7 opp med å bli noe så sjeldent som et umiddelbart legendarisk bilspill.

Jeg har sagt det før, men sier det igjen: kjørefølelsen og progresjonen i Gran Turismo 7 er tilnærmet perfekt, men blir desto bedre og enda mer meningsfylt av alt det andre. Små detaljer om enhver bil, drypp av bilhistorier etter hvert som du samler nok av dem, og selve presentasjonen er i en helt egen klasse.

Gran Turismo 7 er kanskje ikke for alle. Men for entusiastene, for dem som elsker progresjon og oppnåelse, og for dem som virkelig digger biler og alt rundt, er det ikke noe som kommer i nærheten.

Gran Turismo 7 slippes til PlayStation 5 (testet) og PlayStation 4 4. mars. Anmeldelsen er basert på en forhåndskopi vi fikk av PlayStation Norge.

10
/10
Gran Turismo 7
Et Shakespeariansk kjærlighetsbrev til bilentusiastene.

Siste fra forsiden