Ti norske spill fikk spillstøtte i dag

Mobilspill sto i fokus da 6,2 millioner ble delt ut.

Ti norske spill kan nyte totalt 6,275 millioner kroner i støttemidler fra Norsk filminstitutt nå i vår. Instituttets postkasse rommet totalt 40 søknader som til sammen ønsket seg 35 millioner kroner mellom seg.

Millionene fordeles mellom spill som er i sluttfasen av produksjonen, spill som har fått støtte tidligere, men som ikke blir ferdig med det første, og en rekke helt ferske prosjekter som får støtte for første gang.

Prosjektene som har fått tidligere

Denne gangen ble det Troll mot vikinger-studioet Megapop som sikret seg mest av potten. Hele 1,5 milioner kroner går til Transit Wars – et strategispill inspireret av spill som Advance Wars og Heroes of Might & Magic til mobile plattformer, som satser på å sikte bredt med. På prosjektet nettsted forteller Megapop at de ser på mobile plattformer som et ypperlig sted å satse på strategispill, og at dette kan utgjøre en forskjell i nettopp det markedet.

Den magiske festivalen. (Snow Castle Interactive)

Ikke langt etter finner vi rollespillet Den magiske festivalen – også kjent som Earthlock: Festival of Magic – fra Snow Castle Interactive, som denne gangen får 1,2 milioner kroner. At inspirasjonskilden kommer fra østens mer fargerike og fantastiske turbaserte rollespill skinner tydelig gjennom, med en fremmed fantasiverden, luftskip og uortodokse monstre. Den magiske festivalen prøver for øvrig også å sanke inn penger på folkefinansieringstjenesten Kickstarter i disse dager.

Begge disse titlene har fått henholdsvis 500 000 og 1,96 millioner kroner fra NFI tidligere.

Noen er straks ferdig, andre har så vidt begynt

Skyggemesteren-trailer.

Vårparten ser ut til å bli dominert av to profilerte Hamar-titler. Både Krillbites skrekk- og stemningsspill Among the Sleep og Sarepta Studios samarbeidseventyr Skyggemesteren har fått midler helt på oppløpssiden for å få ferdigstilt prosjektene sine. Førstnevnte får 555 000 kroner til dette, mens Hamar-kollegaene får 370 000 kroner. Among the Sleep har tidligere fått 1,495 millioner kroner fra NFI, mens Skyggemesteren har greid seg med 1,3 millioner.

Englekræsj 2.

I tillegg er det seks prosjekt som får støtte for første gang. DragonBox Geometry er et nytt prosjekt fra det prisvinnende DragonBox-studioet WeWantToKnow, der målet er å lære spillerne geometri i et puzzlespill. Prosjektet har fått 1 million kroner.

Ravn Studio er igang med en oppfølger til 2008-spillet Englekræsj, og har fått 750 000 kroner til å begynne dette mobilspillprosjektet. I Englekræsj 2 skal spilleren reise på eventyr med englene Frans og Fia på jakt etter musikkinstrumenter som de har mistet på tur til skolen.

Les også
Anmeldelse: Among the Sleep
Myriad.

Erlend Grefsrud og Bifrost Entertainment har fått 500 000 kroner i midler for Myriad, et spill som handler om å skape og utvide spillrommet intill du til slutt må ødelegge det du har skapt. Grefsrud har tidligere sluppet både skjermbilder og en trailer som viser det visuelle spillet i aksjon,

Size DOES Matter.

Team DOS er i disse dager i London for å overvære BAFTA-seremonien der spillet Size DOES Matter er nominert til en pris. Uansett utfall i priskåringen kan studioet glede seg over å ha fått 100 000 kroner i støtte fra Norsk filminstitutt for det rytmebaserte actionmusikkspillet.

Norse Noir: Loke i eksil.

Med det todimensjonale pek-og-klikk-spillet Norse Noir: Loke i eksil satser Kreative Spill på å lage eventyrspill i episodeformat. Konseptet blander norrøn mytologi med storbandenes glansdager i Amerika. Norsk filminstitutt tror dette blir en «glitrende historie fullspekket med fargerike karakterer, vriene vendinger og eventyrlige overraskelser.» Prosjektet har fått 200 000 kroner i midler.

Slik fungerer Spooked.

Process DA stilte faktisk opp med Spooked under årets NM i Gameplay, men ble trumfet av Moondrops Degrees of Separation i finalen. Nå får de dog litt oppreising i form av 100 000 kroner fra NFI, som de skal bruke til å jobbe videre med konseptet. I spillet er du et spøkelse som ønsker å drive ut alle menneskene som har begynt å strømme inn i hotellet som en gang var herregården din.

Vi jobber for tiden med en artikkelserie om den offentlige støtten.
Ravn mener de ikke hadde klart å komme i mål uten midler fra NFI »

Kommentarer (3)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
BiasBlaster2point0
11 år siden

Flotte nyheter! har gledet meg lenge til Among The Sleep!

Turtlefence
11 år siden

Er det bare meg eller er "Spooked" en tilnærmet direkte kopi av konseptet i spillet "Haunt the House"?

Dag-Erling
11 år siden

Er det bare meg eller er "Spooked" en tilnærmet direkte kopi av konseptet i spillet "Haunt the House"?

 

Hei

 

Takk for at du gjorde oss oppmerksomme på det. Vi har faktisk aldri sett dette spillet før, og det er litt skummelt å se at noe såpass likt faktisk er laget.

 

Selv om det er mye likt her, så får Spooked en god del andre mekanikker og gameplayer blir derfor en god anderledes. Du kan f.eks. dø (igjen) i Spooked og du går ikke inn i objekter. Vi kommer også til å ha forskjellige typer gjester som oppfører seg forskjellig. F.eks. vil presten i Spooked aktivt jakte på deg.

 

- Dag-Erling

Siste fra forsiden