Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Dette er egentlig et litt urettferdig spill å ta med, siden det bygger på Indiana Jones-figuren kjent fra Hollywood. Men vi gjør det likevel. Indiana Jones and the Fate of Atlantis er nemlig et ekte Indiana Jones-eventyr, som tar den dristige arkeologen på en verdensomspennende reise for å finne hemmeligheten til den sagnomsuste Atlantis-sivilisasjonen. Som seg hør og bør, er denne hemmeligheten svært farlig, og hvis den havner i feil hender kan det få katastrofale følger. «Feil hender» er, i dette tilfellet, de tyske nazistene som forbereder seg til andre verdenskrig.
Fate of Atlantis har alt et godt Indiana Jones-eventyr skal ha. Her får vi en spennende og velskrevet historie, massevis av action i eksotiske områder, eldgamle hemmeligheter og templer, en kvinnelig kjærlighetsinteresse/irritasjonskilde (tidligere kollega, Sophia Hapgood), overnaturlige elementer og en stormannsgal tysker (Dr. Ubermann).
Second Sight
En hver artikkel som dette må selvsagt ha en obskur perle ingen har hørt om, og i vårt tilfelle passer Second Sight ypperlig. Dette er et tredjepersons actioneventyr fra Free Radical Design, skaperne av de flotte Timesplitters-spillene og det relativt skuffende Haze. Handlingen følger en stakkar som våkner opp i ei sykeseng, og ikke husker hvem han er eller hvordan han kom dit. For å gjøre det hele enda verre, er sykehuset under angrep. Hukommelsestap er kanskje klisjé nummer en i film- og spillverden, men stol på meg, Second Sight har en historie av de sjeldne.
Denne foregår både i fortiden (etter som hovedpersonen begynner å huske ting) og nåtiden, og vi får slik sett oppleve to separate historier. I løpet av timene spillet varer vil du gradvis pusle sammen en utrolig konspirasjon og finne hovedpersonens egentlige rolle i det hele. Og la deg ikke lure til å tro at du har kontroll - spillet har en avsluttende vri som kan rivalisere det meste fra M. Night Shyamalan, og som hever den allerede spennende historien til å bli noe av det aller beste vi har sett i et spill. Om noen i Hollywood er interessert i å filmatisere et spill på grunn av en god historie, og ikke bare på grunn av et kjent merkenavn, er Second Sight et spill de burde se veldig nøye på.
Star Control 2
Klassiske Star Control 2 tok vi nylig en titt på her på Gamer.no, men her er en kjapp beskrivelse for de som har glemt eller misset originalartikkelen. Handlingen foregår i en fjern fremtid, hvor menneskene og deres allierte har tapt en intergalaktisk krig mot mystiske Ur-Quan – en gjeng romvesener som ønsker å ta kontroll over alt og alle. Du er kapteinen ombord på et mektig romskip bygget av en eldgammel rase som nå er forsvunnet, og oppgaven din er å bygge opp en ny allianse, og bekjempe Ur-Quan en gang for alle.
Star Control 2 hadde kanskje ikke egnet seg spesielt godt som en tradisjonell film. I stedet kunne spillet fungert glitrende som som en TV-serie i stil med Stargate, Star Trek eller Babylon 5. Spillet har alle ingrediensene som er nødvendig for en slik serie: Et omfattende og rikt univers, en rekke spennende romraser (alt fra en kronisk deprimert rase til krigerske fugler og sexy romdamer) og en dyp bakgrunnshistorie som kunne strekkes over flere sesonger om nødvendig.
Starcraft
Starcrafts science-fiction-univers er langt fra originalt, men som vanlig med spill fra verdens sannsynligvis mest populære utvikler har det sin egen interessante vri, samt dybde nok til at det føles ekte – og ikke bare kulisser for et spill. I tillegg har Starcraft, i motsetning til veldig mange andre sanntidsstrategispill, en rekke genuint interessante figurer som utvikler seg i løpet av kampanjene og ekspansjonspakken Brood Wars. Sarah Kerrigan og Jim Raynor regnes for eksempel som to av tidenes beste spillfigurer.
Dessuten er det jo klart at universet har et enormt potensiale for heftige actionsekvenser. Her kan vi få alt fra romslag og massive konfrontasjoner mellom menneskene og de insektaktige zerg til mer intense Aliens-aktige grøssersekvenser. Og med alltid like kvalitetsbevisste Blizzard i kulissene, er det lite trolig at en Starcraft-film ville endt opp som så mange andre spill-til-film-kalkuner.
The Secret of Monkey Island
Vi vet at dette klassiske pek-og-klikk-eventyret hadde fungert glimrende som film. Hvorfor? Vel, vi har nemlig sett filmen. Riktignok het den ikke The Secret of Monkey Island, men den hadde omtrent alt som gjorde Monkey Island til en uforglemmelig opplevelse. Den hadde massevis av sjørøvere. Den hadde ei vakker jente som ble kidnappet av en gruppe fæle spøkelsessjørøvere (som var rammet av en grusom forbannelse). Den hadde heftig fekting, tonnevis av herlig humor, litt romantikk og, naturligvis, ei skjult karibisk øy som det var praktisk talt umulig å komme til uten overnaturlig hjelp.
Jepp, Pirates of the Caribbeaner The Secret of Monkey Island i filmform. Det eneste den mangler er Guybrush Threepwood, zombie-hodet til en navigatør og en irriterende selger ved navn Stan. Jeg tipper at et eller annet sted i George Lucas sitt imperium, sitter det noen og ergrer seg - de vet hvilken perle de har latt ligge å råtne i arkivene sine, og de behøver bare å titte over på Pirates of the Caribbean for å se hvilken suksess de kunne ha hatt med filmen om Monkey Islands hemmelighet.