En gang i tiden var spillbransjen mer spisset mot større og mer krevende spillopplevelser. De siste par tiårene har mediet utviklet seg, og vi har utallige forskjellige opplevelser som byr på noe for alle.
Veksten har også ført til utsagn om at kortere opplevelser og mobil- og flerspillermarkedet er det folk først og fremst trekkes mot nå om dagen. I et intervju med MCV forteller The Witcher 3s spesialeffektkunstner Jose Teixeira at han ikke kjøper det argumentet.
– Om noe så beviste The Witcher 3 at spillere er mer interesserte i lengre spill, forteller han til bladet.
Stort
The Witcher 3: Wild Hunt er et spill som hele tiden har markedsført seg som en stor, lang og altoppslukende opplevelse. Under promoteringen refererte utvikler CD Projekt RED hele tiden til de mange hundre timene man kunne bruke på spillet, og til hvor stor verdenen var.
– Nå for tiden hører du mange snakke om hvordan ingen vil ha storspillopplevelsen lenger, men her ser du – et fint, godt skrevet enspillerspill. Det er ingen flerspillerdel, det er ingen mikrotransaksjoner; du får et spill, du spiller spillet og nyter det, og det er en stor suksess, skryter han.
Teixeiras selvskryt kommer ikke fra ingensteds. Sist vi hørte har seks millioner eksemplar av The Witcher 3 blitt solgt, noe som sikret spillselskapet 521 millioner i netto profitt i første halvdel av 2015.
The Witcher 3: Wild Hunt fikk for øvrig sin første store utvidelsespakke denne uken, Hearts of Stone. Vår anmelder trillet en 9-er på terningen og kalte det en briljant utvidelse av The Witcher-universet.
– Historien er rett og slett imponerende, og CD Projekt RED har ikke spart på kruttet. De har også våget å utforske noen nye veier som de ikke gjorde i det originale spillet, og selv om dette noen ganger kan hvile på linjen til pretensiøst er sluttproduktet meget troverdig – noe spillet tjener på.
Den nyeste oppdateringen er rimelig svær.
The Witcher 3-patchen har over 600 endringer og veier opp mot 15 GB »