CD Projekt har bekreftet at deres kommende rollespill, The Witcher 3: The Wild Hunt, lanseres på PlayStation 4. Lanseringen vil finne sted i 2014, og spillet kommer samtidig til PC. PS4-versjonen har vært under utvikling i lang tid, men nå som Sony har annonsert sin nye konsoll kan de polske utviklerne endelig bekrefte utgaven.
– Den nye maskinvaren gir oss muligheten til å skape noe stort. Vi har fått jobbe med den nye konsollen helt siden den ble født, og dette tillater vår egenproduserte REDengine 3 å presse systemets grafiske grenser. Det er en frisk konsoll med mange innovative funksjoner, som vi gleder oss til å bruke i spillet vårt, sier CD Projekt Red-sjef Adam Badowski.
Sjefen for moderselskapet CD Projekt, Adam Kiciński, er også begeistret for den nye konsollen:
– Det er en glede å samarbeide med Sony. Å kombinere CD Projekt Reds unike kunstneriske visjon og teknologi med egenskapene til PlayStation 4 vil sørge for at The Witcher 3 blir et virkelig nestegenerasjonsrollespill. Med Sonys nye maskinvare og vår nye motor, er det ingen begrensinger i hva vi kan skape når vi realiserer vår visjon for Geralts mørke fantasiverden, sier han.
Stort åpen verden-spill
The Witcher 3: The Wild Hunt ble avduket tidligere i februar, og skal i utgangspunktet være det siste spillet om monsterjegeren Geralt. The Wild Hunt refererer til en farlig gjeng spøkelser som har for vane å dukke opp på steder der store tragedier vil utspille seg, og i de to forrige spillene har vi fått hint om at de har et og annet å gjøre med hvordan Geralt på mystisk vis tilsynelatende vendte tilbake fra de døde i starten av det første The Witcher.
I motsetning til de to første spillene i serien vil The Witcher 3 være et åpen verden-spill med massive spillmiljøer, og CD Projekt forteller at de har latt seg inspirere av Skyrim. Det betyr likevel ikke at fokus på historiefortelling og moralske valg blir mindre enn før. Dessuten vil studioet forsøke å unngå generiske sideoppdrag av den typen vi finner i mange andre åpen verden-spill:
– Det er veldig viktig å belønne spilleren for å utforske verdenen, med interessante ting å oppdage. Jeg spilte nylig gjennom Assassin’s Creed IIIs historie, men da jeg prøvde meg på sideoppdragene var det bare generisk innhold. Dette gjorde at jeg ikke kunne fortape meg i verdenen, har spillregissøren Konrad Tomaszkiewicz uttalt.
Les også: Anmeldelse: The Witcher 2: Assassin of Kings
Les også: Anmeldelse: The Witcher: Enhanced Edition