På GDC-messen har Will Wright, mannen bak de første Sim City- og The Sims-spillene, nå avduket sitt første nye spill på 10 år. Spillet heter Proxi og skal lanseres til mobil en gang i løpet av 2018, men har ennå ikke fått en endelig dato.
I likhet med de andre spillene fra Will Wright dreier det seg også denne gangen om et simulatorspill, men med en ganske original vri. I spillet skal du nemlig bygge verdener ved hjelp av minner og abstrakte konsepter, i stedet for veier og bygninger.
Interaktiv verden
Ifølge den litt gåtefulle beskrivelsen av spillet skal disse verdenene fungere som en slags personlig, kunstig intelligens som spilleren kan kommunisere med, utforske og leke med.
I en video om spillet, som du kan se under, forteller Will Wright at tanken bak Proxi er å sette spilleren i stand til å oppdage sitt skjulte «jeg» gjennom å visualisere det som befinner seg i underbevisstheten. Man skal altså kunne lære om seg selv, på sett og vis.
Spillet er ennå under utvikling, og utvikleren har slått seg sammen med Unity, selskapet bak spillmotoren ved samme navn, om å finne frem til kunstnere som kan hjelp dem med å realisere det ambisiøse prosjektet via en konkurranse.
Akkurat hvordan spillet skal spilles og hva det vil inneholde rent spillmekanisksett er ennå litt uklart, men tilsynelatende dreier det seg mer om en slags interaktiv opplevelse enn et spill i vanlig forstand. Mer informasjon om prosjektet vil trolig dukke opp ganske snart.
Et annet mobilspill har nylig ankommet: Playerunknown's Battlegrounds er ute på iOS og Android »