Anmeldelse

The Sims 2: Uteliv

Den andre ekspansjonen til The Sims 2 er her, og denne gangen slippes simmene dine løs på byen.

Side 1
Side 2

The Sims 2 kan på mange måter sammenlignes med en lekekasse. Det er, i bunn og grunn, en samling med leketøy (møbler, byggeklosser og simmer) som du kan kombinere og leke med, akkurat slik du vil. The Sims 2: Uteliv minner meg derfor litt om bursdager og julekvelder fra barndomstiden min, da jeg med stor iver pakket ut den ene nye leken til samlingen min etter den andre. Når dagen var ferdig, hadde jeg en liten haug nye leker som etter hvert ble integrert i resten av lekehaugen, slik at jeg fikk flere muligheter til å bygge opp små fantasibyer i sandkassen, på gressplenen eller på gulvet i rommet mitt. Hver julekveld og bursdagsselskap gav meg med andre ord litt større frihet til å leke slik jeg ville, og det er akkurat det Uteliv gjør også.

Feststemt ekspansjon
I motsetning til The Sims 2: Livets Skole inneholder nemlig ikke Uteliv noen omfattende nye gameplaymessige endringer eller tillegg. Det vi får i denne pakken er en haug nytt innhold og enkelte nye gameplayelementer, som integreres relativt sømløst i det spillet vi allerede har fra før. Vi får, rett og slett, en ny samling leker som vi kan kombinere med de gamle for å få flere muligheter til å spille The Sims 2 slik vi ønsker det. Eller bare leke med det; det herlige med The Sims 2 er jo tross alt det faktum at her er det vi som bestemmer hva vi vil gjøre - det finnes ingen klare mål som vi må jobbe mot og det finnes ingen klare måter å mislykkes på.

Den største nyheten i Uteliv er et helt nytt byområde fullstappet av utesteder. Her finner du alt fra gotiske nattklubber, familievennlige bowlinghaller og koselige restauranter til diskoteker, ulike typer parker og kasinoer. Variasjonen kunne godt ha vært litt større, men du får noe for en hver smak, og det tar lang tid å utforske de nye områdene. Hvert nabolag får sitt eget utelivsområde, og i tillegg til å bruke forhåndsskapte byområder kan du designe dine egne fra bunnen av. Det er også mulig å bosette seg i disse områdene, hvis du er i ferd med å slippe opp for plass i nabolaget ditt eller bare har lyst til at simmene dine skal få et litt hippere sted å bo.

Elsker, elsker ikke
Det nye spillområdet passer godt sammen med det største nye gameplayelementet; muligheten til å ta simmene dine på stevnemøte eller utekveld på byen. Når du tar en sim på stevnemøte velger du først hvem som skal være med (eller evt. om det skal være en "blind date"), og så bestemmer du om stevnemøtet skal være hjemme hos deg eller på et av utestedene. Når selve stevnemøtet begynner får du en tidsfrist på deg til å gjøre så mye som mulig for at den andre simmen skal kose seg, og jo flere hyggelige ting som skjer, jo bedre blir stevnemøtet. Når tidsfristen så løper ut (eller du avslutter det selv) gjøres regnskapet opp og du får beskjed om hvor vellykket stevnemøtet var.

Det beste du kan oppnå er at partneren får en "dream date". Et vellykket stevnemøte kan gi belønninger i form av gaver, og har også en positiv effekt på forholdet mellom de to aktuelle simmene. Apropos forhold; akkurat dette har også blitt utvidet - nå er det nemlig slik at hver sim har to ting som hisser ham eller hun opp ("turn ons") og en ting som ødelegger stemningen ("turn off"). Disse kan f.eks. være badetøy, ansiktshår, deodorantlukt, blondt hår eller lignende. Sjansen for at simmen din blir forelsket i en annen sim øker om denne har egenskaper simmen hisses opp av.

Kelner! Det er en sim i suppa mi!
Stevnemøter eller vanlige turer ut på byen gjøres mer interessante av at restaurantene i Uteliv fungerer slik som i virkeligheten. Når simmene dine kommer inn vises de til et sete, og så får de se menyen hvor de kan bestille det de vil (en sim kan også spandere på en annen), og så får de det ønskede måltidet servert på bordet. En annen nyhet som fungerer fint her er at du nå kan foreta flere forskjellige sosiale handlinger mens simmene sitter og spiser. For eksempel kan et forelsket par dele mat med hverandre eller holde hender mens de spiser. Dette er ting som gjør gameplayet mer dynamisk samtidig som det øker realismen noen hakk.

I tillegg til stevnemøter kan du nå invitere grupper av simmer ut på byen for å ha det moro. Her er det også om å gjøre å gjøre kvelden så hyggelig som mulig for å få belønninger og nye bekjentskaper, men å lykkes her er langt vanskeligere enn å lykkes med romanser (som faktisk er litt for lett), da det alltid er noen som kjeder seg. Du kan forøvrig dele simmer inn i "sosiale grupper", slik at du enkelt kan invitere en enkelt gruppe simmer om du ønsker det. Uteliv har også med en ny livsaspirasjon, nemlig "nytelsesaspirasjon". Simmer med denne er generelt veldig selvopptatt og er hele tiden på jakt etter ting å glede seg selv med.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden