Sniktitt

The Sims 2 - Enda morsommere

Endelig fikk vi ta en titt på The Sims 2. Nå er det ikke lenge siden det ble kunngjort, men vi har helt siden da klødd etter å få tittet på spillet. Electronic Arts har en solid plass på E3, men The Sims 2 er avgrenset fra resten av messeområdet.

Skuelystne Sims-tilhengere får altså ikke se neste steg i serien, med mindre de har en ordnet avtale med selskapets presseansvarlige. Det har naturligvis Gamer.no.

Bortsett fra den forbedrede grafikken, er det to nye hovedelementer som skal gjøre The Sims 2 langt bedre enn forgjengeren. I første omgang har du nå elementet tid. Tid går forbi, og simmene dine går fra å være baby til å bli gammel. De går gjennom puberteten, de blir voksne, for så å bli gamle og til slutt dø. De har hele tiden de samme ansiktstrekkene, men de eldes tydelig. Å dø vil fremdeles medføre at asken til Simmen blir lagt i en urne. Denne gangen har familien mye sterkere bånd til avdøde, og sorgen vil ha en mye sterkere innvirkning på livene deres. Det vil altså si at simmene ikke lever evig lenger. Det andre hovedelementet er DNA og arvelige egenskaper. Simmene har nå komplekse DNA-strukturer, og barnet Simmene får sammen vil arve egenskapene og deler av utseendet til sine foreldre. Dette var virkelig flott utført, og du kunne klart og tydelig se at barna var et "produkt" av sine foreldres lek i sengehalmen.

Kroppen til simmene står i fokus denne gangen. Hvis simmen din er en sofagris som hele tiden spiser usundt, vil han faktisk bli tykk og få en lite attraktiv kropp. Spiser han der i mot sunt og trener mye, vil han bli i fysisk god form. Og det sier seg selv at sistnevnte er mer populær blant damene. Simmene dine kan trene på apparater og begynne å spise sundt for å legge om livstilen. Egenskapene simmene får er også arvet fra foreldrene. En sim som har kreative foreldre, vil gjerne bli kreativ selv. De har også noe kalt Life Score. Desto sunnere og mer kunnskapsrikt liv du lever, desto høyere score får du. Det sosiale aspekteter er mye mer velutviklet enn forgjengeren. En sim med gode sosiale antenner, vil ha større dialogmuligheter med ande figurer. I demoen vi fikk tatt en titt på virket det hele mye mer interaktivt. En sleip fyr med gode sosiale kunnskaper hadde i demoen besøk av to damer. Han hadde også en mindre attraktiv bror til stede. Begge damene ville tydeligvis ha den pene fyren, men han valgte naturligvis kun en av dem. Hun andre ble svært fornærmet, og da prøvde dem tykke broren seg på henne. Men så desperat var hun tydeligvis ikke.

Denne gangen har du også vær. Det regner for eksempel, og simmene dine er veldig klar over hva slags vær det er. De løper etter ly hvis det regner, og du burde passe på at de ikke befinner seg i bassenget hvis det lyner! Simmene smiler til hverandre, og har realistiske ansiktsutrykk. Du kan også se at de titter på hverandre, og øynene følger med på de objektene de håndterer. Noen elementer er enda ikke ferdig designet innrømmet utviklerne på E3. De vet eksempelvis ikke hvordan jobb-funksjonen vil være. Jeg kunne ikke dy meg da de spurte om jeg hadde noen ideer, og mente de kanskje burde innføre et system hvor du selv skal utføre jobbene til simmene. De var enige i at det var en interessant idè som de selv tenker på, men som er vanskelig å gjøre morsom i gameplay-sammenheng.

Spillet forventes lansert i februar 2004. Og ja, de snakker fremdeles Simlish.

Siste fra forsiden