Anmeldelse

The Saga of Ryzom

De store tittelforsvarerne kjenner vi alle til. Brutale kjemper i verdensklassen, altoverskyggende og med tyngde nok til å stoppe godstog på brystkassa. For hvilke titler kan vel utfordre Sonys "EverQuest 2" eller Blizzards "World of Warcraft"?

Side 1
Side 2

Fra det franske selskapet Nevrax kommer Saga of Ryzom, et MMORPG-spill de har plassert i kategorien "Science Fantasy", utviklet med den åpne kildekoden NeL.

Historien bak spillet forteller om myter, legender og profetier. En av mytene forteller om mørkets fyrste, Den Store Dragen. Dragen gav løfter om en fruktbar verden full av gull og grønne skoger. Dette nye utopia het Atys, og var en fantastisk planet, levende og pulserende. Folket som dragen tok med seg, skulle passe på planeten, stelle og sørge for den. Men så fort de ankom Atys, prøvde dragen å fordrive sollys for å tvinge folket til slaveri. Solguden Jena, Atys skaper, forstod snart hva dragens planer var og fylte ham med evig ild for å stoppe dragens frostpust. Jena startet det hun kalte "Green Rising", hvor hun sørget for en trygg tilværelse for homins (folket på Atys) og gjenopprettet det varme klimaet på planeten. Jena sendte engler for å hjelpe folket. Englene viste vei for homins på Atys, og der skulle homins hjelpe å ivareta den levende planeten.

<dato='2004-11-07'>

Dommedagsprofetier
Mørkets Fyrste søkte tilflukt i en dyp avgrunn i Atys, hvor han lå i dvale mens homins levde lykkelig i sin nye tilværelse. De fortsatte å tilbe deres nye gud og frelser, og overbrakte offergaver til englene. Folket hadde lagt ned forbud mot å oppsøke dragens leir i frykt for å vekke den igjen. Profetier forteller om hvordan dragen en dag skal våkne til live igjen, og slippe løs de evige flammer, et apokalyptisk inferno som vil bety slutten for Atys og alt som lever der. De gjenlevende troende skal reddes til et nytt paradis av Solguden Jena. Utover dette fortelles det lite om hva som har skjedd i nyere tid. Hvor kitins (enorme insekter) kommer ifra, og hvorfor de er her vet ingen. Her slutter bakgrunnshistorien, og resten er opp til spillerne å oppdage når de reiser rundt omkring på Atys.

Når du logger inn for første gang må du lage karakteren du skal spille i Ryzom. Her må du velge mellom fire raser, "Fyros", "Matis", "Tryker" og "Zoraï". Hver av disse har sine felt de utpreger seg i og de er bosatt på forskjellige områder på planeten. Etter at du har valgt kjønn, endrer på utseende, gjenstår det bare å velge startpakker. Valgene står mellom evner i kategoriene kamp, magi, innhøsting og håndverk. Du har bare tre startpakker, og velger du å kjøpe tre startpakker i kamp vil du starte med et bredere utvalg av spesialangrep. Valgene du gjør når du bestemmer deg for hvilken karakter du vil starte med begrenser ikke mulighetene for å lære seg andre evner senere i spillet.

<dato='2004-11-07'>

Første gang du logger inn må du velge blant en av fem utposter du skal starte i. Disse ligger alle i relativt trygge omgivelser med balanserte utfordringer, men du er avskåret fra omverdenen. Her vil du bli gitt noen oppgaver som gir deg en kort introduksjon til de viktigste aspektene av spillet, og du lærer det grunnleggende for å overleve og tjene til livets opphold. Du kan når som helst velge å reise inn til hovedstaden via en portal, men du vil ikke ha mulighet til å retunere på et senere tidspunkt.

Grensesnittet i spillet er bygd opp av en hel mengde vinduer, tekstbokser og menyer. Dette spiser opp store deler av skjermbildet. De fleste av vinduene kan endres eller lukkes ned, men for en nybegynner kan det fort bli veldig mye informasjon veldig tidlig.

Nevrax har implementert noen spennende funksjoner i Ryzom, blant annet mulighet til å ha flere oppsett for hvordan grensesnittet skal se ut. Du kan velge mellom fire innstillinger for vinduer, menyer og tekstbokser. For spillere som ønsker å utvikle avataren sin innen alle fire kunnskapsfelt, er dette en flott løsning som gjør at man kan fokusere på relevant innhold på skjermen i forhold til hva man gjør.

<dato='2004-11-07'>

Enkelte funksjoner som burde vært enkle har blitt gjort håpløst vanskelig. Det er for eksempel en møysom prosess å endre de allerede ferdigoppsatte tastefunksjonene i spillet. Som om ikke dette var nok er det vanskelig å bare finne vinduet som viser deg tasteoppsettet.

[Byline fjernet av anmelders ønske, august 2018]

Side 1
Side 2

Kommentarer (14)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Quale
20 år siden
Av Audun Lindemann, 8. november 2004.

 

Skriv denne anmeldelsen inn i annalene som et eksempel på en anmelder som virkelig treffer den berømmelige spikeren på hodet.

 

Takk Audun for at du ser hvilke elementer et spill er bra på og hvilke det er dårlig på, bruker referanse kunnskap, bevarer objektiviteten og treffer når du skal konkludere.

 

:thumbup:

linkieee
20 år siden

Nok en særdeles ufullstendig omtale full av feil og vesentlige mangler!

 

Ikke vet jeg hva Audun Lindemann (på sin kraftige maskin) forventer

seg av grafikk, men dette spille har altså en fantastisk grafikk

med mange flotte detaljer.

 

Dette er den første omtalen jeg har lest hvor spillet scorer dårlig

på grafikk. (mmorpg review : graphics 10/10).

 

"Lyd og Musikk" holder stand 7 av 10. Anmelderen var nok

ikke helt med de to timene han spilte (for noe mer tviler jeg at det var).

Musikken er fremdeles ikke fullstendig implementert og således

vanskelig å bedømme.

 

Spillbarhet 4/10. Enhver som har en genuin interesse i mmorpgs vet

at de har en forholdsvis bratt læringskurve og at det i begynnelsen

kan være både vanskelig og frustrende. Gamer.nos anmelder fullførte

tydeligvis aldri første klasse og kan således ikke vurdere spillbarheten.

 

(*edit* : Ikke førsteklasse i norsk grunnskole - men i spillets læringskurve.

Mener overhode ikke å anklage gamer.nos anmeldere for ikke å ha

utdanning ! )

 

"Den sårt etterlengtede oppdateringen gav spillet et lite ansiktsløft"....

Patch nummer 1 var ikke et ansiktsløft i det hele tatt ! Det var en patch

som balanserte spillet og rettet en rekke bugs.

 

Omtalen nevner heller ikke med et ord mulighetene for å legge ut på

lange og vanskelige vandringer mellom de forskjellige landene.

I Ryzom kan du nemlig ikke uten videre besøke andre raser - dette

er noe du må gjøre deg fortjent til (og det er ikke lett :).

 

Spiller miljøet nevnes heller ikke i omtalen. Det er utrolig modent og

nesten kjemisk fritt for usaklige tenåringer. Videre er det hver

uke flere events inkludert: guided tours, story telling, kitin invasions (hittil kun en),

allianser for å reise mellom de forskjellige landene samt en offisiell gladiator konkurranse (melee/mage).

 

Alt i alt er gamer.nos omtale noe av det dårligste jeg har lest hittil i år.

Hvis dette er nivået gamer.no legger seg på anbefaler jeg ingen til å følge

de anbefalinger de får her. Enten tar man seg tid til å spille et spill for så

å skrive en fullstendig anmeldelse eller så får man heller la være.

 

Min anbefaling til gamer.no er derfor å trekke denne anmeldelsen tilbake.

Den er så full av faktiske feil og mangler at jeg har vanskelig for å tro

at anmelder faktisk har spilt spillet.

 

Skjerpings gamer.no !!!!!!!

Pastor Lorentzen
20 år siden

Jaså? Representanter fra Arctic Light e.l. kommer inn på forumet for å late som de er vanlige forbrukere som kritiserer en anmeldelse og forsvarer et produkt de er med på å gi ut? Alltid morsom lesing.

Desdichado
20 år siden

Hvem han representerer eller ikke skal ikke jeg si noe om, men jeg ser at han kommer med fullstendig gyldige argumenter. Argumenter som bør besvares fra gamer.no

linkieee
20 år siden
Jaså? Representanter fra Arctic Light e.l. kommer inn på forumet for å late som de er vanlige forbrukere som kritiserer en anmeldelse og forsvarer et produkt de er med på å gi ut? Alltid morsom lesing.

Pastoren kan tale så mye han bare vil, det er lenge siden jeg hørte en preken jeg ble imponert over. Jeg har overhode ingen tilknytning til Artic Light. Derimot har jeg spilt The Saga of Ryzom siden 29.Septemeber, og er i min fulle rett til å kommentere omtaler på lik linje med alle andre.

 

Da "pastoren" overhode ikke har noe belegg eller beviser for hvem jeg er eller hvem jeg jobber for synes jeg det er merkelig at trekker sine konklusjoner så raskt. Men det er kanskje det man gjør uten bedre viten ?

 

Ps : Bare fordi jeg ikke har skrevet på dette forumet tidligere gjør meg vel ikke automatisk til en selger fra et eller annet agentur håper jeg ? Hvis så er tilfelle er det et meget snevert og ekskluderende miljø dere har her !

Siste fra forsiden