Naughty Dog åpnet denne uken slusene for en haug med detaljer som studioet har hemmeligholdt rundt det svært etterlengtede The Last of Us Part II. Utvikleren delte blant annet slippdato og en ny trailer, men blant nyhetsdrysset fikk vi også vite at en tidligere annonsert del av spillet har forsvunnet.
Den planlagte flerspillerdelen i The Last of Us Part II har nemlig blitt kuttet, kunne Naughty Dog bekrefte. I en uttalelse på Twitter forklarte teamet at det rett og slett ikke var nok ressurser til å fortsette med en ekstra modus ved siden av det som raskt ble en vanvittig stor enspillerdel.
– Da arbeidet begynte med videreutviklingen av Factions-modusen fra The Last of Us Part I, vokste teamets visjon seg større enn en tilleggsmodus som vi kunne inkludere sammen med vår enorme enspillerkampanje. Med ønsket om å støtte begge visjoner, tok vi den vanskelige beslutningen om å ikke inkludere en nettbasert modus i The Last of Us Part II.
Tar med arbeidet videre
Mens den overhalte Factions-modusen ikke lenger passer inn i The Last of Us-oppfølgeren, har ikke Naughty Dog tenkt til å la alt arbeidet være bortkastet. I stedet for å skrote hele greia vil studioet nemlig overføre modusen til et hittil uannonsert fremtidig prosjekt.
– Dere vil få oppleve fruktene av teamets nettbaserte ambisjoner etter hvert, bare ikke som en del av The Last of Us Part II. Når og hvordan de blir realisert er enda ikke fastsatt. Men frykt ikke, vi er like store fans av Factions som resten av spillerbasen vår, og vi gleder oss til å dele mer når den er klar, avsluttet Naughty Dog.
Les også: Ny video viser frem enda mer av The Last of Us Part II »