TV-serien The Last of Us har tatt en hel verden med storm. Tilpasningen av Naughty Dog-spillet har imponert millioner av seere hver uke, og toppet seg med hele 8,2 millioner i bare USA for sesongavslutningen.
Med første sesong nå i bakspeilet er tiden inne for å se fremover. HBO har bekreftet at historien fra Part II skal fortelles over flere sesonger, og spørsmålene rundt fortsettelsen er mange.
Ikke uventet har serieskaperne – Craig Mazin og Neil Druckmann – så langt vært veldig hemmelighetsfulle rundt planene for neste sesong. Det har riktignok ikke hindret oss i å ta på spekuleringshatten for å pønske ut hvordan HBO kan og bør løse fortellingen av The Last of Us Part II.
ADVARSEL: Denne artikkelen inneholder omfattende historieavsløringer for både The Last of Us og The Last of Us Part II.
The Last of Us Part II-historien
The Last of Us Part II plukker opp historien fem år etter hendelsene fra det første spillet. For å gå rett på sak blir Joel brutalt myrdet i spillets åpningssekvens, av en ukjent skikkelse ved navn Abby. Det hele skjer rett foran øynene til Ellie, som overlever og bestemmer seg for å ta hevn.
Ferden går til Seattle, der Ellie dreper folk i hytt og vær for å nå Abby. De to møtes, men så tar Part II plutselig en brå vending. Midtveis i spillet bytter vi nemlig perspektiv og får spille som Abby – noe som ble svært kontroversielt blant fans.
Det er slik vi får vite at Abbys far var Firefly-legen som skulle operere på Ellie i håp om å utvikle en vaksine. Joel drepte legen for å redde Ellie, som dermed sendte Abby ut på hevntokt, som igjen utløste Ellies hevntokt.
Det hele utvikler seg til et komplisert spørsmål om rett og galt og hva man er villig til å gjøre for folk man er glad i. Det er dette de neste TV-sesongene skal forsøke å nøste opp i, og for å få det til er serieskaperne nødt til å foreta seg noen endringer.
LES OGSÅ: Vi spurte biologiekspert: Hvor troverdig er soppinfeksjonen i The Last of Us? »
– Vil bli annerledes
Blant de få tingene vi vet om gjenfortellingen av Part II er at nettopp endringer står på agendaen. I et intervju med Variety fortalte Mazin at fans kan forvente avvik fra spillet, i samme stil som i den første sesongen med for eksempel Bill og Frank og måten infeksjon sprer seg.
– Det vil bli annerledes, akkurat som denne sesongen var annerledes. Noen ganger blir det veldig annerledes, og noen ganger vil man knapt merke at det er noen forskjell, men det kommer til å bli annerledes. Det blir sin egen greie. Det kommer ikke til å bli akkurat som spillet.
Nøyaktig hva det innebærer gjenstår å se. Det som er klinkende klart er at TV-serien ikke kan dele inn historien på samme måte som det Part II gjorde.
Oppfølgerspillet lener seg tungt på sjokkverdien som kommer av å plutselig skulle spille som Abby. Brått får man se Ellies handlinger i et helt nytt lys. På et tidspunkt besøker Abby et sykehus fullt av folk som du vet Ellie dreper senere samme dag. En annen gang leker spillere med en hund som også er på dødelig kollisjonskurs med Ellie.
Sakte, men sikkert prøver Part II å få deg til å tvile på hvem som er helten i denne historien eller om det i det hele tatt finnes noen helter.
Inndelingen fungerer til dels i spillet fordi du opplever alt over en kort periode. Du kjenner igjen Nora og husker Alice fordi du så dem bare noen timer tidligere – gitt at du kommer deg gjennom spillet uten å ta altfor lange pauser mellom hver økt.
På TV er det ille nok å vente på nye episoder fra uke til uke. Hvis seere i tillegg må vente på en helt ny sesong, i hvert fall ett år, for å få se alt fra et nytt perspektiv blir sjokkverdien helt borte.
Her må mer flytende perspektivskifter til, noe Mazin og Druckmann allerede har eksperimentert med.
Se til Kansas City
Første sesong av The Last of Us utforsket ulike perspektiver i både fjerde og femte episode. I stedet for spillets bande med megaslemme superterrorister introduserte TV-serien en gruppe mennesker med egne historier og utfordringer. Vi lærer at Kathleen ikke er djevelfiguren vi forventer, men en tragisk – om enn særdeles usympatisk – skikkelse hvis bakgrunnshistorie inkluderer en myrdet bror og en grusom kamp mot tyrannene i Fedra.
Det er på mange måter en mindre kompleks variant av historien om Abby, og Kansas City-kapittelet er en god pekepinn på hvordan HBO kan løse tilpasningen av Part II.
Disse to episodene skifter stadig vekk mellom Joel og Ellie, Kathleen og et tredje perspektiv i Henry og Sam. Overgangene fungerte bra, og reisen tilbake i tid i begynnelsen av episode fem ga oss ny og viktig informasjon om hendelser vi allerede hadde sett før.
På samme måte kan Part II bruke flere perspektivskifter og samtidig beholde den samme sjokkverdien. Én måte å gjøre dette på er å fordele de tre dagene i Seattle på seks (eller flere) episoder. Én episode viser hva Ellie gjør første dag, neste episode viser hva Abby holdt på med den dagen og så videre.
Flere perspektivskifter er for øvrig også en ypperlig mulighet til å bli bedre kjent med spillets nye figurer og fraksjoner. For eksempel kan kampen mellom WLF (The Washington Liberation Front) og Seraphites absolutt ha godt av å bli bedre belyst.
Disse to grupperingene med vidt forskjellige syn på livet kniver om Seattle gjennom store deler av spillet. Annet enn at de hater hverandre blir vi imidlertid aldri spesielt godt kjent med noen dem. For Ellie er de kun hindringer i jakten på Joels drapsmenn. For Abby – som for øvrig er medlem av WLF – fremstår de mest som et verktøy for å forklare spilleren hvem hun er og hva hun står for.
Gi oss for eksempel en episode med Yara og Lev, to tidligere Seraphite-medlemmer, i hovedrollene.
En annen løsning er å være langt mindre rigid i inndelingen og la historien veksle fra Ellie til Abby og tilbake igjen når det passer seg. Uten rulletekst og ny episode innimellom perspektivskiftene blir det selvfølgelig mye vanskeligere å hoppe frem og tilbake i tid, noe historien er avhengig av for å kunne servere de nevnte sjokkene.
Skal fortsatt handle om kjærlighet
Selv blant ivrige fans av spillet The Last of Us Part II ofte ansett som en høyst deprimerende affære. Ting går stort sett bare fra vondt til verre for alle som er involvert, men som i spill nummer én er det fortsatt kjærlighet som er det grunnleggende temaet.
Her fokuserte Naughty Dog riktignok mer på en av baksidene ved kjærlighet – nemlig ondskapen som mennesker er i stand til å utøve i kjærlighetens navn.
Det som forankrer kjærlighetstemaet i The Last of Us Part II er minner Ellie har av Joel. Disse dukker opp med jevne mellomrom i den ellers dystre historien for å minne oss om hva det er Ellie kjemper for når hun prøver å ta hevn – selv om tilbakeblikkene ikke alltid er de hyggeligste.
For å holde fast ved kjærlighet som et sentralt tema må disse tilbakeblikkene inkluderes på en måte som ikke bryter opp historiens gang altfor mye. Her kommer såkalte «cold opens» perfekt inn.
Dette er de få minuttene før introtrudelutten feier over skjermen, som serien tidligere har brukt til å gi oss mer informasjon om snylteklubbeutbruddet. Disse kan lett brukes til å servere små tilbakeblikk, og fordelen her er selvfølgelig at Joel dør veldig tidlig. Dermed vet seere at det er snakk om et tilbakeblikk hvis han skulle dukke opp på skjermen.
LES OGSÅ: Kjente du igjen disse fire skuespillerne i HBOs The Last of Us? »
Flere infiserte og mer action
Mens kjærligheten slipper til i mindre doser denne gangen, får action og de infiserte mer tid til å skinne. Actionsekvensene som preger spillet ble i stor grad utelatt fra seriens første sesong, nettopp fordi fortellingen om kjærlighet skulle ha hovedfokus.
Serieskaperne merket seg likevel at fans ville ha mer spenning, og sånn skal det altså bli fra og med neste sesong. Akkurat hvorfor action og flere infiserte passer bedre inn i TV-versjonen av Part II har ikke blitt forklart, men en mulig årsak er alt som foregår i kulissene.
Den nevnte krigen mellom WLF og Seraphites danner bakteppet for historien i Seattle. Kampen mellom de to fraksjonenes motstridende tankesett bygger seg gradvis opp til et blodig klimaks mot slutten av spillets tredje akt, som uten tvil bør være med i TV-serien.
Infiserte kan også flettes inn på naturlig vis, som når Joel jages inn i armene på Abby tidlig i spillet. Ferden gjennom Seattles t-banetuneller – der Dina finner ut at Ellie er immun – er også en høyst aktuell kandidat for inkludering av seriens monstre.
Mazin har for øvrig hintet om at serien vil benytte seg av flere typer infiserte. Stalkers og kanskje shamblers er troende til å dukke opp her. Basert på den mer realistiske og jordnære verdenen HBO bygget opp i første sesong virker det imidlertid lite sannsynlig at Rat King gjør en opptreden.
Med det sagt liker skaperne å overraske, så man kan aldri si aldri.
– I don't care
Fra forfatterteamet til skuespillerne til settdesignerne får alle en knalltøff jobb med å gjenskape The Last of Us Part II. Uansett hva HBO serverer vil det garantert være folk som blir misfornøyde, og det er forfriskende å vite at teamet ikke bruker tid og energi på de som allerede har bestemt seg for å være negative.
Artikkelen fortsetter under Twitter-meldingen.
Allerede før lansering fikk oppfølgerspillet i sin tid uhorvelige mengder med kritikk fra spillfans som ikke var enige i hverken retning eller politikk. På spørsmål fra GQ om de forventer en lignende reaksjon for TV-serien svarte Druckmann og Mazin klart fra at målet kun er å gjenskape historien på best mulig måte.
– Jeg bryr meg ikke. Måten de reagerer på er sånn de reagerer. Det er overhodet ikke noe vi kan kontrollere. Så hvordan lager vi den beste TV-serieversjonen av den historien? Det er utfordringen vi strever med hver dag, sa Druckmann og fikk støtte av Mazin:
– Med tanke på historier som skaper raseri, forvirring, skuffelse og sinne blant folk; Det mener jeg er å foretrekke fremfor det verste alternativet, som er likegyldighet.
HBO har ikke satt noen dato på neste sesong med The Last of Us. Ifølge Ellie-skuespiller Bella Ramsey kommer fortsettelsen kanskje en gang rundt årsskiftet 2024-2025.